!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

orienteren voor een AR 159 SW TBI
« Gepost op: 24 september 2020, 22:45:58 »
Beste Alfarijders,

Ik ben nieuw op het forum en ik ben aan het orienteren naar een 159 SW.
Mijn oog was gevallen op een 159 TI met een TBI motor omdat deze type motor naar van horen zeggen de beste benzinemotor is die geleverd is in de 159.
Hij is van na 2009 dus moet een facelift zijn.

Ik lees veel verhalen op internet van gebruikers die nogal problemen hebben gehad met de 159.
Maar klopt dit ook?

Anderen geven weer aan dat ze probleemloos met een benzinemotor zelfs 250000km rijden zolang ze goed onderhoud plegen: bougies, bobines, 5w40 olie met GH2 aanduiding, filters etc...

Ik was benieuwd of de problemen die bekend zijn ook bij de facelift nog voor komen:

Stuurhuisreservoir/stuurhuis probleem;
Aircoprobleem;
Deursloten voor en achter;
Elektrische ramen voor en achter;
Roestende subframes voor en achter;
Onderstel, met name de draagarmen;
Slijtage binnenzijde voorbanden;
Versnellingsbak en koppeling;

Misschien dat ik nog iets vergeten ben, of nog niet ben tegengekomen..

Ik heb er al in gereden en ik vond hem echt net zo lekker als mijn oude BMW 1 serie (M-onderstel) rijden, lekker sportief, direct stuurgevoel en had er echt een goed gevoel bij.
Ik ben alleen bang dat het een bodemloze put gaat worden.
Dit, puur omdat ik ooit een VW heb gehad welke dus een bodemloze put was.

Zouden jullie mij hierover kunnen verhelderen?
*

brinkerik
1.915

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
  • Beste antwoord!
  • Re: orienteren voor een AR 159 SW TBI
    « Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 07:40:31 »
    Stuurhuisreservoir/stuurhuis probleem;  -->   Mag je vanuit gaan dat dit in 2009 opglost was, ik heb `m nog wel gehad ( 2007 )
    Aircoprobleem;  -->  mij zijn geen airco problemen bekend, anders als dat hij lawaai gaat maken dat je opnieuw moet gaan afvullen
    Deursloten voor en achter; -->  imo geen issu
    Elektrische ramen voor en achter;  --> raam motoren gaan kapot, maar is redelijk simpel bij te komen en onderdelen zijn goed te betalen
    Roestende subframes voor en achter; --> Subframe achter roest wel, maar maarzo niet door,  voor moet je bij aanschaf aanpakken, dan gaat het lang goed.  Moet wel zeggen dat het gebruikte materiaal (staal) bijna geen verf wil vasthouden.
    Onderstel, met name de draagarmen; -->  Ja, net als bij de 156, veel armpjes dus is er wel eens 1 kapot,  ik heb een goede relatie kunnen opbouwen met de garage en de uitlijnboer de afgelopen 7 jaar.
    Slijtage binnenzijde voorbanden; --> Uitlijnenen,  mijn vorige banden, P-zero`s hebben er 90k  opgezeten.
    Versnellingsbak en koppeling;  --> Lees even het stukje bij Squadra tuning,   aangaande verschillende gebruikte bakken.  Normaal geen problemen mee.

Succes en Welkom hier!
    Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
    *

8Ball
    659

• Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
      - Super Alfist
  • Beste antwoord!
    « Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 08:03:17 »
    M’n tweede TBi tegenwoordig (de vorige staat weer te koop in Elst trouwens!), en geniet er nog altijd met volle teugen van. De 159 heeft z’n eigen kwaaltjes, veelal goed bekend en te repareren (zie hierboven). Zoek er een met een volledige en sluitende historie, zorg er zelf goed voor, en geniet! :)
    Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
    AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
    AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
    AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
    Ducati S4R 996
  • Beste antwoord!
    « Reactie #3 Gepost op: 25 september 2020, 08:43:06 »
    aah kijk! super om dit te lezen!

Dan valt dit allemaal wel mee, enkel zou ik dan de achteras en vooras goed roestvrij borstelen en er mooi laagje antiroest op kunnen smeren.
    vwb de draagarmen, zijn er bv geen draagarmen te koop met massieve rubbers?
    Deze willen namelijk het veel langer uithouden :)

Zijn er nog iets anders waar ik op moet letten?
    olielekkages ol het blok? klepdekselpakking?
    ik las ook dat de turbo van de tbi vaak de geest geeft..
    Is er ook een upgrade mogelijk zonder dat de vbak en koppeling hiervoor verwisseld hoeven te worden?
  • Beste antwoord!
    « Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2020, 20:20:56 »
    Ondertussen een paar 159jes bekeken..
    Bij elke 159 zat er of veel roest op subframes of was de onderkant getectyleerd.
    Ik heb mijn zinnen nu gezet op een Giulietta.