!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

fflow
40

  • Type Alfa: 159 1750 tbi
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
P1670 probleem met brandstofdruk 159 tbi
« Gepost op: 11 juli 2024, 23:20:40 »
Wie heeft ervaring met foutmelding P1670 of problemen met de brandstofdruk (hoog) in een tbi motor?


Uitgelezen bij de garage geeft de melding: P1670 hogedruk brandstof max waarde overschreden.

Uitgelezen met Multiecuscan is de omschrijving: P1670 – Fuel presure.
‘The reason for this fault is that the ECU has recieved very low signal from the sensor.


De symptomen zijn dat er een schok(je) door de auto gaat en vervolgens is er bijna geen vermogen meer beschikbaar voor korte tijd. Daarna weer normaal vermogen. Na een tweede schokje en bijna geen vermogen meer komt de melding om de motor te laten controleren en blijft het motorlampje branden. Het vermogensverlies komt en gaat, kan kort duren maar ook veel langer. Het kan elk moment gebeuren bij optrekken maar ook bij rustig cruisen op een 100 weg.

Vijf maanden geleden speelde dit probleem ook met dezelfde symptomen en melding. De garage heeft toen de opvoerpomp in de tank vervangen waarvan al bekend was dat die lekte op de kunststof elleboog, maar helaas. Ook hebben ze een andere hoge brandstof pomp van een Guilietta die ze hadden staan geprobeerd maar dat hielp ook niet. Ook de hogedrukbrandstofsensor is vervangen maar dat bleek ook niet de oplossing te zijn. Uiteindelijk is een lek slangetje vervangen. Als ik in de informatie voor een 4C kijk heeft dit te maken met de  'dump valve', zie afbeelding hieronder.




De garage had begin vorige week tijd om uit te lezen maar geen tijd om er uitgebreid naar te kijken. Wel is snel gekeken of dat slangetje nog goed zat en of de stekker van de hogedruksensor goed in de sensor zat. Beide in orde. Mogelijk zou het een kabelbreukje in de kabel van de sensor kunnen zijn. Als ik wou kon ik er zelf wel naar kijken. De garage heeft eind juli plek.

Omdat eind juli nog even duurt en ik de auto niet ga gebruiken op deze manier ben ik zelf maar op zoek en aan de slag gegaan. Omdat na het wisselen van de wielen en nieuwe logo’s op de auto zetten dit mijn eerste serieuze auto klus is heb ik eerst een OBD lezer en Multiecuscan aangeschaft.

Dat was niet helemaal mijn eerste actie, dat was het internet leeg lezen over deze foutmelding mensen met haperende tbi motoren. Er is wel wat te vinden maar erg weinig. Wat hints hier en op een Brits forum.

Tijdens het rijden met Multiecuscan is te zien dat de gemeten hoge brandstofdruk normaal keurig de berekende brandstofdruk volgt. Op het moment van een schok en vervolgens noodloop is te zien dat de brandstofdruk is gedaald naar 6 bar, de druk van de opvoerpomp in de tank. Wanneer het goed werkt wordt de max druk van 150bar gehaald bij goed gas geven. Onderstaand twee afbeeldingen uit dezelfde rit.
Ook de ‘fuel pressure sensor signal’ heb ik uitgelezen. Deze geeft een waarde tussen de 3.9 en 8.7 volt. Maar ik heb ook een sessie waarbij die tussen de 3.9 en 4.4 volt zat.




Voltage druksensor tussen 3.9 en 4.4 volt.


De tweede actie was het controleren van de bougieschachten op olie. Dit heeft weinig met de brandstofdruk te maken. Maar na een paar dagen stilstand kreeg ik de auto nauwelijks meer van z’n plek door de zeer onregelmatige loop van de motor, alsof die steeds bijna uitviel. En relatief makkelijk te doen, om een beetje in te komen. Er zat wel wat olie bij cilinders 2 en 3 maar niet zo veel dat de hele bougie onder de olie stond. De binnenkant van de bobines waren nog schoon.
Het zeer onregelmatig lopen heb ik ook niet weer gehad. De koppakking is in ieder geval een aandachtspunt voor de nabije toekomst.

Tijdens het laten lopen van de motor op de oprit, stationair met af en toe wat gas, ging de hogedruk brandstofpomp ineens veel harder en anders tikken. De pomp tikt altijd al duidelijk maar dit was duidelijk een stuk harder en wat anders van toon, wat scheller als ik het me nu moet herinneren. Ik had er toen geen monitoring aan hangen.

Omdat de melding gaat over de brandstofdruk en ik de pomp meer lawaai hoorde maken keek ik op het internet voor een brandstofpomp. Au, die zijn duur. Maar gelukkig één tweedehands voor een relatief schappelijke prijs. Is het niet de oplossing, dan heb ik er één op reserve.

Opvallend bij het wisselen van de hogedruk brandstofpomp was de hoeveelheid verbrande olie op de zuiger van de pomp en waar die in het blok zit. De ‘nieuwe’ pomp had dat nauwelijks terwijl de donor auto 190.000 km heeft gereden en de mijne 220.000. Maar de ‘nieuw’ pomp kan natuurlijk nieuwer zijn dan 190.000km.
Ook de nokkenas stoter ging niet makkelijk op en neer. In eerste instantie zat die ‘vast’ en moest ik meermaals op en neer bewegen waarbij de stoter steeds verder omhoog en uiteindelijk er uit kon. Ook was deze aan de buitenkant helemaal verkleurt, alsof er olie ingebrand was.
De stoter en het gat heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt en met verse olie ingesmeerd bij het terugplaatsen van de ‘nieuwe’ pomp.



Na het wisselen draaide de motor 10 minuten op de oprit zonder problemen. De pomp klonk ook weer goed. Toen was de tijd op. De volgende dag heb ik een rit gemaakt. Dat begon veelbelovend maar na +- 20 minuten weer een stotter, een tweede en vermogensverlies + foutcode.
Ook deze pomp kan kapot zijn natuurlijk maar de nokkenas stoter zag er niet fraai uit. Wat als deze blijft hangen waardoor de brandstofpomp niet aangedreven wordt.
Het is een onderdeel van 15 euro. Tenminste... voor alfa niet te vinden maar ruim te vinden voor Opels met een zelfde hogedrukbrandstofpomp. Besteld maar moet nog binnenkomen. Qverde heb ik ook gevraagd en ze kunnen bij Alfa in Italië bestellen. Ik wacht even af of de Opel versie gelijk is.

Ook heb ik nog een deel van de kabels van de hogedruksensor bekeken. Een heel deel van de mantel los gehad tot net boven op het blok. In het hele stuk zag ik geen afwijkingen aan de kabels. Geen scherpe knikken, geen beschadigingen.
Eén van de kabels van de sensor gaat niet over het blok heen naar de ECU maar ‘linksaf’ richting andere stekkers in het blok. Dit heb ik de eerste 20cm los gehad maar niet verder. Ik was na vele uren wel klaar met voorover in de motor ruimte hangen met m’n knieën op de auto. Toen moest ik de kabel bescherming nog weer terugplaatsen en alles wat ik los had gehaald om er beter bij te kunnen (lagedruk brandstofleiding, koelleiding, beugel, oil catch cans).

De auto is verder standaard op einddempers die er al onder zitten sinds ik de auto kocht in 2018 en oil catch cans na. Er zit geen tune op bij mijn weten.


Zo, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze melding en het opsporen van het probleem.
Zijn er zaken die ik kan controleren, schoonmaken of vervangen?


*

DanielH92
2.102

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: P1670 probleem met brandstofdruk 159 tbi
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2024, 10:10:19 »
Mooi onderzoek, als ik meer tijd heb ga ik hem uitgebreid doorlezen.
Voor nu herken ik onderstaand verhaal mbt de brandstofpomp. Misschien helpt het voor jou. Welliswaar Lancia, maar ook de 1.75tbi motor.
https://lion-e.nl/nl/injectie-systeem-lancia-1-8di-alfa-159-tbi/
*

fflow
40

  • Type Alfa: 159 1750 tbi
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: P1670 probleem met brandstofdruk 159 tbi
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2024, 10:35:04 »
Dank. De website van e-lion was ik ook al tegengekomen. Aan de hand daarvan kon ik herleiden welke brandstofpompen ook zouden moeten passen.
*

fflow
40

  • Type Alfa: 159 1750 tbi
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: P1670 probleem met brandstofdruk 159 tbi
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2024, 21:30:51 »
De auto rijdt (klopt af op hout) weer prima.

De nokkenas stoter was niet het probleem. De nieuwe van een Opel Insignia (EAN nummer 4005108744180) was wel exact hetzelfde onderdeel.

De garage heeft de stekker naar de druksensor op de hogedrukrail nog vervangen maar het probleem bleef. Ze konden de storing oproepen door aan de kabelboom te wiebelen. De relevante draden hebben ze doorgemeten maar de weerstand van de draden was allemaal goed en gelijk. Omdat de oorzaak wel in de kabelboom lijkt te zitten maar de oorzaak niet te vinden is hebben ze de relevante draden apart ingepakt los van de rest van de kabelboom. Nu een week verder en dagelijks woon werk verkeer en het werkt nog steeds (klopt weer af op hout). Een nieuwe kabelboom is niet te krijgen en tweedehands is er ook niks beschikbaar gaf de garage aan.

Het is nu goed maar ik ga denk ik toch zoeken naar een ander kabelboom. Mocht iemand er nog één hebben liggen, ik houd me aanbevolen  ;)
Het stickertje op de kabelboom heeft nummer 00552289520 en de lange versie 0055228952058463.