!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

jt
265

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Gepost op: 13 augustus 2024, 12:48:45 »
Ik heb een kwaaltje dat wanneer ik te veel vrije tijd heb, meestal tijdens mijn vakantie, dat ik allemaal dingen ga bedenken en opzoeken. Nu kwam ik in verscheidene delen van europa gunstig geprijsde auto's tegen met een Busso er in. Lees GT en GTV. Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat zijn de bekende kwalen van deze motoren en bijbehorende versnellingsbakken. Ik kan namelijk wel wat vinden op Engelse fora maar dat is vaak van vele jaren terug, er zullen nu ongetwijfeld andere dingen spelen dan 10 jaar geleden.
De dingen die ik tegen ben gekomen:
- Distributie die elke 3 jaar gedaan moet worden en elke 10k onderhoud
- ECU kan wel eens moeilijk doen
-MAF kan wel eens stuk gaan

Ik ben zo niet 1,2,3 van plan een dergelijke auto aan te schaffen maar ben wel benieuwd of er iemand met ervaring is qua betrouwbaarheid van deze motoren. Even los van alle elektronische en roest problemen die de Alfa's uit dit tijdperk kunnen kwellen.....
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

GTv6
125

  • Type Alfa: Giulietta QV & Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2024, 13:12:19 »
Ik heb 8 jaar een 3.2 v6 GT gereden uit 2006. Niks bijzonders aan problemen, maar wel aan onderhoudskosten. Ben behoorlijk leeggelopen aan standaard onderhoudskosten in die 8 jaar.
Alfa Romeo Giulia B-Tech 2020 (Massimo)
Alfa Romeo Giulietta 1750TBi (HS-Corse)

Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS & 3.2 v6
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 & 2.0 T-Spark
*

jt
265

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2024, 13:28:58 »
Ik heb 8 jaar een 3.2 v6 GT gereden uit 2006. Niks bijzonders aan problemen, maar wel aan onderhoudskosten. Ben behoorlijk leeggelopen aan standaard onderhoudskosten in die 8 jaar.

Aaah oke, klinkt opzich goed qua betrouwbaarheid dus. Maar die onderhoudskosten is dan dure onderdelen? Of arbeidsintensief werk?
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

Robbie146
810

  • Type Alfa: Giulietta MA & MiTo Tjet
  • *****
    - Super Alfist
    • AlfaRobbie
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2024, 15:39:43 »
Een 3.0 heb je in 12V of 24V, beidde hebben zo hun dingetjes, maar over het algemeen zijn Busso's enorm betrouwbare motoren.
Heb zelf een GTV 2.0Tb 12V en een 166 3.0 24V (automaat) gehad, beidde zonder noemenswaardige problemen jaren mee gereden.
De 12V moet je nog klepjes (laten) stellen, de 24V heeft hydraulische klepstoters.
Geloof dat bij de 24V ook de nokkenassen een aandachtspuntje kunnen zijn,  maar misschien weet iemand anders daar meer van.

Helaas zijn niet alle onderdelen nog makkelijk aan te komen, maar dit hangt ook van het model af waar het blok inhangt, zeker niets alles rondom het blok is universeel uitwisselbaar.
Robert
MiTo 1.4 T-jet 2010
Giulietta Sportiva 2013
O4 Combi 2022
www.alfarobbie.com
*

Bottas
1.075

  • *****
    - Super Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2024, 16:01:08 »
Kan me voorstellen om een Busso goed rijden te houden, de nodige knaken kost. Alleen al qua onderhoud, zonder pech issue 's.
Meestal niet weggelegd voor de gemiddelde  student.
*

jt
265

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2024, 16:35:48 »
Kan me voorstellen om een Busso goed rijden te houden, de nodige knaken kost. Alleen al qua onderhoud, zonder pech issue 's.
Meestal niet weggelegd voor de gemiddelde  student.

Zeker waar hahaha, net wat ik zeg dit soort ideeën komen alleen wanneer ik wat te veel tijd heb en komen meestal niet uit. Maar dit keer was zeer nieuwsgierig

Los daarvan, hypothetisch gezien kan/doe ik het meeste abc onderhoud zelf. En een heb ik de middelen om ook de grotere klussen zelf aan te pakken, wanneer ik genoeg tijd heb. Maarja de onderdelen kosten wel vaak de hoofdprijs indd.....
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

GTv6
125

  • Type Alfa: Giulietta QV & Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2024, 16:39:47 »
Ik heb 8 jaar een 3.2 v6 GT gereden uit 2006. Niks bijzonders aan problemen, maar wel aan onderhoudskosten. Ben behoorlijk leeggelopen aan standaard onderhoudskosten in die 8 jaar.

Aaah oke, klinkt opzich goed qua betrouwbaarheid dus. Maar die onderhoudskosten is dan dure onderdelen? Of arbeidsintensief werk?

Betrouwbaar? Dat zou ik wel durven stellen, ja. De onderhoudskosten zijn echter niet te onderschatten, en die zitten zowel in de dure onderdelen (vaak omdat ze niet meer verkrijgbaar zijn via Alfa) als in de arbeidskosten. De Busso-motoren staan erom bekend dat er weinig werkruimte is, wat betekent dat er vaak veel gedemonteerd moet worden om bij bepaalde onderdelen te komen. Als je, zoals ik, niet handig bent, dan betaal je onnodig veel aan arbeidskosten alleen al vanwege deze complexiteit.

Daarnaast speelt de leeftijd van de auto met een Busso-motor een rol. Door de jaren heen slijten slangen, pakkingen en andere onderdelen, wat bij mij behoorlijk in de kosten is opgelopen.

Een auto kopen kunnen velen, maar een Busso netjes houden en op tijd onderhouden vergt aanzienlijk meer investering.
Alfa Romeo Giulia B-Tech 2020 (Massimo)
Alfa Romeo Giulietta 1750TBi (HS-Corse)

Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS & 3.2 v6
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 & 2.0 T-Spark
*

Robert69
1.513

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2024, 17:07:56 »
Nuttig topic, @jt !  Ik was daar ook wel benieuwd naar. Net als jij heb ik soms het briljante idee om aan een Busso te beginnen, bij voorkeur in een GTV. Ik had al eens gehoord dat de werkruimte heel beperkt is en dat onderhoud daardoor duur is. Ik ben te weinig klustechnisch om veel zelf te doen, dus moet dat uitbesteden. Maar als onderdelen ook nog eens heel lastig te verkrijgen zijn dan heb ik er alleen maar kopzorgen van. Dus romantisch idee, maar slecht plan voor deze jongen ;D
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Busso
923

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2024, 17:16:57 »
Koop je een goedkope Busso dan is een ding zeker dan heb je veel achterstallig onderhoud weg te werken en dat loopt in de papieren.

Een Busso rijden is een dure hobby. Motoren zijn betrouwbaar maar onderdelen zijn soms schaars en duur.

Los van de motor en versnellingsbak zijn carrosserieonderdelen van de 147 en 156 GTA ook niet allemaal meer verkrijgbaar.

Er wordt intussen best veel nagemaakt maar tegen forse prijzen.

Maar en Busso is en genot om in te rijden.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

jt
265

  • Type Alfa: Giulietta/GTV
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2024, 17:19:17 »
Nuttig topic, @jt !  Ik was daar ook wel benieuwd naar. Net als jij heb ik soms het briljante idee om aan een Busso te beginnen, bij voorkeur in een GTV. Ik had al eens gehoord dat de werkruimte heel beperkt is en dat onderhoud daardoor duur is. Ik ben te weinig klustechnisch om veel zelf te doen, dus moet dat uitbesteden. Maar als onderdelen ook nog eens heel lastig te verkrijgen zijn dan heb ik er alleen maar kopzorgen van. Dus romantisch idee, maar slecht plan voor deze jongen ;D

Je weet wat ze zeggen he, je bent nooit te oud om te leren;). Misschien kan je hedendaags een dokter vinden die je een linker en een rechter hand op maat maakt in plaats van twee linker.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

GT1986
1.274

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2024, 21:18:47 »
Busso’s zijn geweldig, maar onderhoud kan inderdaad prijzig uitpakken en sommige onderdelen zijn vrijwel niet meer te vinden.

De 3.2 is helaas gevoelig gebleken voor nokkenasslijtage. Op het vroegere 156-forum waren legio verhalen van GTA-bezitters te vinden. Dat is een erg prijzige reparatie, want ook de klepbekers zijn dan vaak kapot. Ook is het standaard diff eigenlijk niet bestand tegen het vermogen, waardoor de bak stuk kan draaien. Een Q2-diff (of vergelijkbaar) lost dit definitief op.

De 12-kleppers zijn eveneens vatbaar voor nokkenasslijtage en bij deze motoren dienen de kleppen bovendien elke X kilometers gesteld te worden.

De 2.0 V6 TB uit de GTV is een verhaal apart. Deze had een destijds al verouderd injectiesysteem en is gevoelig voor issues met de ontsteking.

De 3.0 V6 24V en de 2.5 V6 24V zijn hufterproof en de meest betrouwbare motoren! Al geldt voor de 2.5 dat de waterpomp plastic schoepen heeft en dus vatbaar is voor scheurvorming. Monteer de waterpomp van de 3.0 (heeft metalen schoepen) en je hebt nergens meer last van.

Tip: koop een 166 3.0 Sportronic. Die kosten de wereld niet en je bent de koning te rijk. De automaat is overigens een 4-traps…
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Niels G60
447

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2024, 19:45:18 »
Alle 24V met uitzondering van de GTV 3.0 24V heeft standaard elke standaard 24V een kunstof schoep voor de waterpomp.

Door de jaren heen wordt sws bij vervanging door specialisten altijd de stalen variant gebruikt.

Een V6 goed en gezond houden, kost een hoop geld, zeker als je het niet zelf kan.

Maarja, geld dat niet voor elke V6 of vergelijkbaar, ook bij andere merken.

Een TBI heb je inmiddels ook serieus diepe zakken voor nodig... Bij al dit soort auto's, of het nou een Alfa V6 is, of een Golf GTI, Audi S/RS, BMW etc, helaas wordt ook dit steeds duurder kwa onderdelen, en lastiger te krijgen...
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

ArjanB
2.040

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Betrouwbaarheid 3.0/3.2 24v Busso
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2024, 22:07:07 »
Hoef niet veel toe te voegen aan bovenstaande, behalve ecu's die er mee op kunnen houden. Combinatie van hitte (zegt men) en ouderdom waardoor soldering op de printplaat los laat. En zo'n ecu is natuurlijk niet meer te krijgen, of tegen hoge prijzen.
Bij mijn GTA zijn ook de nokkenassen beschadigd geweest, heb een dynamo probleem gehad (8u werk) en inderdaad diff is zwak - ik heb preventief Q2 laten monteren (en bij montage bleek de bak gerepareerd gat te hebben, typisch gevolg van geklapt dif bij een vorige bezitter).
En vergeet roest niet - het 147/156/GT platform is enorm roest gevoelig, een 916 GTV veel minder. Maar die heeft weer een gave maar bewerkelijke achterwiel ophanging.

Maar erover dromen en lezen blijft leuk, en een Busso is een top motor met veel trekkracht onder een bovenin toerenbereik... en natuurlijk super geluid!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP