!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

voggy30
29

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Gepost op: 25 augustus 2024, 17:50:44 »
Hoi mede Alfisten,

Ik heb een probleem, mijn airco werkt niet goed. Hij doet het soms.

Ik probeer met MultiECUScan wat parameters uit te lezen, in het verleden heeft mij dit ook goed geholpen. Ik heb mijn type auto geselecteerd (Giulietta 1.4) en dan zie ik 6 typen motoren staan. Ik heb geen idee welke ik moet hebben dus ik heb ze allemaal geprobeerd, maar hij geeft altijd dezelfde error. CAN Bus error... En dan vraagt hij of ik wel het juiste type heb geselecteerd.
De overige systemen kan ik wel gewoon bekijken. Weet iemand hoe dit kan?

Bedankt!
*

DanielH92
2.113

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2024, 19:08:19 »
Gebruik je de juiste adapterkabels?
*

voggy30
29

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2024, 19:22:32 »
Gebruik je de juiste adapterkabels?

Ik denk het wel. Ik heb de apparatuur al een tijdje niet meer gebruikt. Ik heb zon ELM327 setje met usb en de gele adapterkabel.

Als ik bijvoorbeeld naar Climate Control ga dan zegt hij dat ik de YELLOW adapter moet verbinden. Dit werkt allemaal gewoon. Maar bij de ECU zegt hij niet welke adapter ik moet hebben? Moet ik een andere kleur hebben?
*

gbinsb
322

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2024, 19:34:15 »
De  Ecu heeft geen extra adapter nodig. Wat wel kan zijn is als je een standaard ELM327 stekker hebt dat deze op de Ecu niet werkt en er een kleine aanpassing aan gemaakt moet worden. Voor alfa moet er een 100ohm weerstand verwijderd worden tussen de can H en can L pin.
147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

jwq
2.650

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2024, 09:34:37 »
probeer het eerst maar eens zonder adapter kabel ;)

Hier kan je zien welke adpters eventueel nodig zijn voor aansturen van bepaalde module
https://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

voggy30
29

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2024, 09:54:34 »
Zonder adapter geprobeerd, maar het wil nog steeds niet lukken. De weerstand had ik er al uitgehaald. Ik zag wel dat het printplaatje in de hoek iets is gebogen, misschien is er toch wat stuk. 
Klopt het dat de OBDLink SX  gewoon plug en play is? Anders schaf ik deze aan.

Airco probleem is denk ik de koelventilator van de radiator, die draait niet als ik de motor een tijdje aan heb en airco op vol vermogen zet. Kan ik hier gewoon 12V op zetten om de motor te testen of ontploft hij dan?
*

jt
263

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2024, 12:14:22 »
Zonder adapter geprobeerd, maar het wil nog steeds niet lukken. De weerstand had ik er al uitgehaald. Ik zag wel dat het printplaatje in de hoek iets is gebogen, misschien is er toch wat stuk. 
Klopt het dat de OBDLink SX  gewoon plug en play is? Anders schaf ik deze aan.

Airco probleem is denk ik de koelventilator van de radiator, die draait niet als ik de motor een tijdje aan heb en airco op vol vermogen zet. Kan ik hier gewoon 12V op zetten om de motor te testen of ontploft hij dan?

Ik gebruik de OBDlink sx kabel, nooit problemen mee gehad in welke module dan ook, bij mijn Giulietta 1.4 MA.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011
*

voggy30
29

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2024, 12:03:11 »
Zonder adapter geprobeerd, maar het wil nog steeds niet lukken. De weerstand had ik er al uitgehaald. Ik zag wel dat het printplaatje in de hoek iets is gebogen, misschien is er toch wat stuk. 
Klopt het dat de OBDLink SX  gewoon plug en play is? Anders schaf ik deze aan.

Airco probleem is denk ik de koelventilator van de radiator, die draait niet als ik de motor een tijdje aan heb en airco op vol vermogen zet. Kan ik hier gewoon 12V op zetten om de motor te testen of ontploft hij dan?

Ik gebruik de OBDlink sx kabel, nooit problemen mee gehad in welke module dan ook, bij mijn Giulietta 1.4 MA.

Ik heb deze kabel nu ook aangeschaft en ik ben er in gekomen, helemaal top!

Hij heeft deze error gevonden:
P0645-13 - Conditioner relay control
The air conditioning relay or control circuit is faulty. Check the relay and the wiring from the control unit for opens, shorts and weak connections. The fault is intermittent. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.

Ik realiseer me dat jullie niet onder mijn motorkap kunnen kijken maar heeft iemand nog tips wat dit eventueel zou kunnen zijn? De koelventilator blijkt gewoon te werken. Ik heb met MES de relais bediend van de cooling fan en de AC compressor, deze werken allemaal gewoon. Airco druk lijkt ook in orde. Zekeringen zijn allemaal nog heel.
Bedrading lijkt nog heel maar ik ben geen elektricien.
Compressor stuk? Zou het aan de body computer kunnen liggen? (ik heb ook nog steeds het ruitenwisser probleem).

Aangezien hij het soms wel doet en soms niet ben ik een beetje huiverig om naar de garage te gaan. Dan meten ze alles door en zeggen ze dat ze niks gevonden hebben omdat hij het toevallig gewoon doet...
*

fabio12
19

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2024, 08:21:16 »
Anderen zullen hier vast meer over kunnen vertellen, maar volgens mij komt het regelmatig voor dat de temperatuursensoren in je buitenspiegel en/of je interieur slecht worden waardoor je airco/climate control van slag raakt. Dan werkt ie soms wel, soms niet.

Toevallig hier zelf last van, soms doet hij het direct, soms duurt het 20 minuten voor hij echt lekker begint te koelen. Als het werkt, dan werkt het ook allemaal goed. Binnenkort wordt tijdens een beurt dit probleem meegenomen, dus ik hoop ook dat het dan opgelost is.

Geen idee of dit ook voor jou van toepassing is, maar als je huiverig bent en het eerst simpel wil houden zou je hier naar kunnen kijken. Volgens mij is het relatief simpel zelf te doen, en vervangen kan geen kwaad (als je het goed doet natuurlijk).
*

voggy30
29

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiecuscan - Kan engine deel niet uitlezen
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2024, 20:21:32 »
Anderen zullen hier vast meer over kunnen vertellen, maar volgens mij komt het regelmatig voor dat de temperatuursensoren in je buitenspiegel en/of je interieur slecht worden waardoor je airco/climate control van slag raakt. Dan werkt ie soms wel, soms niet.

Toevallig hier zelf last van, soms doet hij het direct, soms duurt het 20 minuten voor hij echt lekker begint te koelen. Als het werkt, dan werkt het ook allemaal goed. Binnenkort wordt tijdens een beurt dit probleem meegenomen, dus ik hoop ook dat het dan opgelost is.

Geen idee of dit ook voor jou van toepassing is, maar als je huiverig bent en het eerst simpel wil houden zou je hier naar kunnen kijken. Volgens mij is het relatief simpel zelf te doen, en vervangen kan geen kwaad (als je het goed doet natuurlijk).

Temperatuursensoren lijken ook goed te werken. Ik heb het airco probleem in het Giulietta subforum geplaatst aangezien dit topic oorspronkelijk over MES ging. Nieuwe kabel was de oplossing, dus deze mag op slot.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/technisch-56/airco-problemen-giulietta-airco-doet-het-soms/new/#new