!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.
Als mensen al 3 keer de turbo hebben laten vervangen lossen ze blijkbaar de oorzaak niet op. Dan kun je 'm nog wel 10 keer vervangen.Gaat er om dat de verbeterde olieaanvoerleiding en banjobout geplaatst is, zodat de turbo voldoende olie aangevoerd krijgt. Als dat, plus een nieuwe turbo er op zit zou ik me daar niet zo druk om maken. Je leest alleen de probleemgevallen, het is echt niet dat ze maar zo jaarlijks sneuvelen. Mocht je je budget iets kunnen uitbreiden, dan zou ik je aanraden voor de facelift versie te gaan, dus eind 2014 of nieuwer. Die zit net wat beter in mekaar, en het dashboard oogt wat moderner. Succes met je zoektocht!
De 1.4 Multiair (170pk) staat niet persé om turboproblemen bekend.Wel kent deze behoorlijk wat gevallen van defecte Multiair modules. Ook hier zou het mooi zijn als die door de vorige eigenaar al eens vervangen is. De reparatie zit namelijk al zo op 1200 tot 1500 euro.Zelf was ik aan de beurt met mijn Multiair module bij 185.000km, maar er zijn ook zat gevallen waarbij net een ton was aangetikt.Het is belangrijk dat de Multiair motor goede service gehad heeft. Elke 15k km of elk jaar, en dat het Multiair zeefje in de cilinderkop daarbij ook is gereinigd of vervangen. Bovendien moet de juiste olie altijd zijn gebruikt. Niet alleen de dikte (5w40 etc) maar vooral ACEA C3 specificatie (bij de pre-facelift met euro5 motoren). De facelift modellen hebben geloof ik 0w30 en een andere ACEA specificering.Klinkt allemaal ingewikkeld, maar bij de aankoop van mijn 1.4MA destijds heb ik gewoon gezorgd dat ik 1500 euro in de zak hield mocht het nodig zijn, en dat was na zijn drie jaar een keer het geval. Da's alles..De 1.4MA is verder een heerlijke motor. Had 'm gechipt naar 209pk/311Nm, en hij bleef door het hele toerengebied heerlijk doorsleuren. Zeker een aanrader!
1.4 MA is leuk, QV is leuker. Zeker de uitvoeringen van na 2014 met 241 pk. Wel even goed opletten want er zijn er bij die zichzelf liefhebber noemen maar het ding wel flink afraggen. TCT koppeling kan een dingetje zijn.
Bij de QV is het inderdaad wel belangrijk dat als ze de turbo vervangen,ook die modificatie op de olie leiding doen.Als dat is gedaan dan hoef je je over het algemeen niet zoveel zorgen te maken om de turbo.Bij de 1.4T 170pk heb je weer de multiair modules zoals hierboven al aangehaald.Het is gewoon erg belangrijk dat de auto netjes en aantoonbaar op tijd onderhoud heeft gehad.En zeker bij de multiar motoren ook met de juiste specificatie olie en het zeefje.Verder is er al heel veel geschreven op het forum over de Giulietta en specifieke aandachtspunten.Alle elektronica controleren, kachel in alle standen testen.En natuurlijk bij de 1e generatie Giulietta's tot 2013 even de achterdorpels controleren op roest.Dit is een bekende kwaal doordat bij de 1e generatie een gat in de wielkast achter de kap niet afgedicht is.Bij latere Giulietta's is dit als het goed is wel het geval en komen verotte dorpels niet meer voor.
Deze heeft er duidelijk voor gekozen elk jaar of 30dkm een beurt te doen. Maar 30dkm per jaar is best veel, opzich is dat beter dan een auto die constant korte ritjes maakt, 7dkm per jaar rijdt en nooit goed opwarmt. De dealer Talsma is een bekende naam, je mag er van uit gaan dat die correct onderhoud heeft uitgevoerd. Als de auto verder in nette staat is zie ik hierin nog geen reden deze af te schieten. Er zijn wel een aantal aandachtspuntjes mocht je gaan kijken: - Contreer of het tankklepje met de deuren mee op slot gaat. Slotje wil nog wel eens weigeren. Check of of het klepje stabiel aanvoelt in de open stand, de kunststof scharnier pin breekt vaak af. Heb hem zelf bij beide Giuliettas al moeten vervangen. - Controleer radio en GPS ontvangst. De antennevoet is een zwak punt. - Controleer ruitenwisser en verlichting van de klep. Doorgesleten kabels in de rubber doorvoer is ongeveer het grootste issue van de Giulietta, al zal dat bij een 2016 versie wel meevallen. - Controleer of alle luchtroosters in het dashboard zowel warme als koude lucht kunnen blazen. De stelmotortje van de kachelkleppen kunnen stuk, met als gevolg dat het hele dashboard er uit moet voor vervanging. - Controleer de buitentemperatuur die wordt aangegeven op het dashboard. De sensor zit in de rechter buitenspiegel en geeft nog wel eens verkeerde waardes door, waardoor de airco ook niet meer goed geregeld wordt. Heb je een linkje van het aanbod?
Citaat van: MysteryAngel op 15 augustus 2024, 19:04:05Bij de QV is het inderdaad wel belangrijk dat als ze de turbo vervangen,ook die modificatie op de olie leiding doen.Als dat is gedaan dan hoef je je over het algemeen niet zoveel zorgen te maken om de turbo.Bij de 1.4T 170pk heb je weer de multiair modules zoals hierboven al aangehaald.Het is gewoon erg belangrijk dat de auto netjes en aantoonbaar op tijd onderhoud heeft gehad.En zeker bij de multiar motoren ook met de juiste specificatie olie en het zeefje.Verder is er al heel veel geschreven op het forum over de Giulietta en specifieke aandachtspunten.Alle elektronica controleren, kachel in alle standen testen.En natuurlijk bij de 1e generatie Giulietta's tot 2013 even de achterdorpels controleren op roest.Dit is een bekende kwaal doordat bij de 1e generatie een gat in de wielkast achter de kap niet afgedicht is.Bij latere Giulietta's is dit als het goed is wel het geval en komen verotte dorpels niet meer voor.Kijk dit is de historie van een exemplaar die ik nu op het oog heb. Het is een 1.4t 170 pk uit 2016 met 162.000km.https://ibb.co/4JsScDB