!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Bottas
1.071

  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #45 Gepost op: 6 augustus 2024, 18:31:00 »
Ik interpreteer het heel goed.
Stiggy heeft helemaal niet ontdekt dat de auto serieuze schade heeft gehad.
Stiggy heeft ontdekt dat er op bepaalde plaatsen een behoorlijk lakdikte verschil zit.
En slecht gespoten spuitwerk.

Dan is de vraag, is dit oppervlakkige plaatschade of serieuze schade.
Daar probeert Stiggy nu achter te komen door onder meer de Dld dealer te contacteren, wat hij nu ook heeft gedaan.
Nu afwachten op de reactie.
Een andere optie die hij ook kan doen is, zoals eerder vermeld, een onafhankelijke schadehersteller er naar te laten kijken, en ook die bevindingen even afwachten.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Gewoon even geduld hebben.
*

MysteryAngel
2.840

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #46 Gepost op: 8 augustus 2024, 18:20:15 »
Ben wel benieuwd of je via de duitse dealer nog iets te weten bent gekomen.
*

Stiggy
488

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #47 Gepost op: 8 augustus 2024, 19:36:58 »
Citaat van: MysteryAngel op  8 augustus 2024, 18:20:15
Citaat van: MysteryAngel op  8 augustus 2024, 18:20:15
Ben wel benieuwd of je via de duitse dealer nog iets te weten bent gekomen.
Vandaag en gisteren veel gemaild en gebeld, dus ik wou al een update gaan schrijven 🙂.

Allereerst: de rechtsbijstand. They're gonna rechtsbijstand 😒. Er blijkt een clausule in de polisvoorwaarden te staan waarmee hulp uitgesloten wordt indien je geen Bovag of vergelijkbare garantie hebt. Let wel: het hoeft geen Bovag garage te zijn, maar je moet dus een garantieverklaring hebben die vergelijkbaar is met die van Bovag. Ook als je zaak helemaal niet om garantie draait. Ik heb slechts een order met daarop "6 maanden garantie" zonder specificatie wat dat inhoud en daarmee is mijn zaak dus niet gedekt volgens de rechtsbijstand. Algemene voorwaarden of garantiebepalingen van de dealer heb ik niet gekregen en staan ook niet op hun site. Ik heb de KvK gebeld maar ze zijn ook niet daar gedeponeerd.

Rechtsbijstand jurist heeft telefonisch wel netjes al mijn vragen beantwoord, en dat ook op de mail gezet. Ik heb inderdaad aan mijn onderzoeksplicht voldaan. Verkoper had schadeverleden moeten kennen. Advies is om een ingebrekestelling te sturen maar vooral eerst er onderling uit te proberen komen.

Dan de Duitse garage (Kummich uit Göppingen). Na wat gepush eindelijk mail-reactie. Ze kunnen geen info geven, maar schreven wel dit: "But I don't think you can call it a minor scratch, the repairs cost around €4,800 excluding tax." Dat is dus €5712,- schade! Navraag of de schade besproken was tijdens verkoop leverde rare reacties op die ik niet kon plaatsen, dus na veel pogingen de desbetreffende mevrouw aan de lijn. De verwarring kwam omdat ze aangeven dat de dealer waar ik hem gekocht heb de auto helemaal niet bij hun gekocht heeft. In opdracht van de vorige/1e eigenaar heeft Kummich de herstelwerkzaamheden uitgevoerd, en dat is de laatste transactie die ze op de auto hebben. Ik zie geen andere eigenaren in de historie, dus mijn dealer moet hem wel rechtstreeks van die particulier gekocht hebben (evt. via een handel/marktplaats achtige site). Tot zo ver het verhaal van "we hebben hem bij een dealer in Duitsland gehaald waar we vaak zaken mee doen".

Ik heb met alle macht geprobeerd meer info opgestuurd te krijgen van Kummich, want zo te horen had mevrouw wel wat stukken (geen foto's). Maar daar willen of mogen ze niet aan meewerken vanwege Duitse (privacy) wetten. Ze heeft wel voorgelezen wat ze in haar stukken had staan, maar het Engels was zo slecht dat niet alles even duidelijk te krijgen was. Spiegel vervangen, raam (of hele deur) vervangen, 2 wielen (later werden het mogelijk alleen de banden) en de dorpel was beschadigd. Ze vatte het samen als "de hele linkerkant van de auto was zo te zien flink beschadigd." Yikes!  :-\.

De detailer waar ik vrijdag geweest was heeft zijn offerte voor herstel v/d lak ondertussen gestuurd: €550,-. Valt mee, voor dat bedrag wordt de lak op de dakstijl, wielkast en achterscherm netjes gemaakt. Gezien zijn reputatie en het werk dat hij al aan mijn auto gedaan heeft verwacht ik dat dat perfect hersteld kan worden.

Vandaag ook nog de verkoper van de dealer waar ik de auto gekocht heb gebeld, maar die was net bezig met een klant. Zou me terugbellen wanneer hij tijd had. Dat was kennelijk niet meer vandaag.

Ik wil nu zeker de auto door een Bovag schadehersteller laten inspecteren (op kosten van dealer). Mocht daar uitkomen dat auto netjes gemaakt is en verder technisch in orde is dan mogen ze ook het lakherstel betalen en 2 garantiepuntjes oppakken (er zit iets los in de bestuurders stoel en het home knopje plakt af en toe). Als ze dat doen ben ik tevreden. Is de auto niet 100% goed of willen ze de kosten niet vergoeden, dan ga ik voor dwaling . Dat is het sowieso wel, want had ik dit geweten dan had ik hem niet gekocht.
*

GT1986
1.273

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #48 Gepost op: 8 augustus 2024, 20:13:03 »
Knap dat je in zo’n korte tijd al zoveel helderheid over het schadeverleden hebt weten te krijgen! Ik zou de info over je rechtsbijstandsverzekering weghalen, wellicht leest de betreffende handelaar mee…

Het is m.i. echt schandalig dat men je wijs maakt dat de auto bij de betreffende dealer is gekocht, terwijl dat in werkelijkheid niet zo blijkt te zijn. Ik mag hopen dat het een misverstand is en er geen sprake is van opzet om jou op die manier een goed gevoel aan te praten. In dat geval zou de slogan “Praatjes in de Polder” meer passend zijn.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Robert69
1.512

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #49 Gepost op: 9 augustus 2024, 06:37:32 »
Jezus wat een verhaal! En blijkbaar toch fikse schade geweest. Tja, ik snap je overwegingen maar voor mij is het een klip en klaar verhaal: in het allerbeste geval heeft de verkoper niet geweten dat er schade was. Maar dat lijkt mij eerlijk gezegd net zo waarschijnlijk als dat er licht brandt aan de achterkant van de maan.

Als het mijn auto was geweest dan had ik het wel geweten. Ik ben erg rancuneus als het op dit soort praktijken aankomt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

MysteryAngel
2.840

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #50 Gepost op: 9 augustus 2024, 18:54:34 »
Citaat van: GT1986 op  8 augustus 2024, 20:13:03
Citaat van: GT1986 op  8 augustus 2024, 20:13:03

Het is m.i. echt schandalig dat men je wijs maakt dat de auto bij de betreffende dealer is gekocht, terwijl dat in werkelijkheid niet zo blijkt te zijn. Ik mag hopen dat het een misverstand is en er geen sprake is van opzet om jou op die manier een goed gevoel aan te praten. In dat geval zou de slogan “Praatjes in de Polder” meer passend zijn.

Schandalig is denk nog wel een beetje zacht uitgedrukt.
Maar ja neemt niet weg dat het gewoon een ontzettende rot situatie is.
*

Stiggy
488

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #51 Gepost op: 9 augustus 2024, 20:47:20 »
Met het gevaar door jullie als een naïeve fanboy van desbetreffende dealer bestempeld te worden 🤪:  Ik heb ze vandaag weer gesproken en eigenlijk niets dan lof.

  • Verschillende malen excuses.
  • Als ik de auto terug wil geven: geen probleem.
  • Als ik hem wil houden: het lakherstel volgens de offerte die ik heb nemen ze voor hun rekening.  Geen second opinion of andere offertes nodig.
  • Onafhankelijk schaderapport op laten stellen: daar heb ik even wat voor moeten kletsen. Aanvankelijk gaf hij aan dat ze auto’s echt wel technisch controleren en er van overtuigd zijn dat hij goed is. Dus zo’n rapport zou alleen voor mijn gemoedsrust zijn. Maar uiteindelijk begreep hij wel hoe ik er in stond en ook dat nemen ze voor hun rekening. Ik kan naar een Bovag schadebedrijf om hem te laten checken.
  • En oh ja, verkoper heeft ook even in een mail gezet dat hun garantievoorwaarden identiek zijn aan die van Bovag 👍😄.

10 minuten na het gesprek een mail waarin ze dit bevestigen. Als ze dit ook echt nakomen dan zeg ik: top.

Verkoper gaf aan dat ze echt niet op de hoogte waren van een schadeverleden. Het poetsbedrijf dan hem showroom klaar gemaakt heeft, heeft ook niets aangegeven. Zelf doen ze dus wel een technische check (onder de motorkap, ophanging bekijken e.d.) maar daar hebben ze niets gezien. En dat verhaal over gekocht bij Kummich? Verkoper zei dat hij de papieren daarvan bij de auto zag en wist dat zijn collega hem in Duitsland op gaan halen is. Daarom heeft hij verondersteld dat hij ook daadwerkelijk bij Kummich vandaan kwam. Mogelijk heeft collega hem dus ergens anders (van de particulier) gekocht, dat zou hij nog even navragen. Ook hiervoor excuses voor de waarschijnlijk verkeerde veronderstelling.
*

Arnog
6

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #52 Gepost op: 9 augustus 2024, 21:17:00 »
Klinkt goed, toch?

Ik heb een vergelijkbaar verhaal meegemaakt. Giulia bleek achteraf schade te hebben gehad, binnen het eerste jaar van de lease van de vorige eigenaar. Diegene heeft daarna nog 3 jaar door gereden met de auto. Motorisch verder helemaal OK, schade was OK hersteld. Schijn je met een lamp vanaf een bepaalde hoek op de wielkast zie je het nog een klein beetje. Tja... elke auto heeft wel wat.

Kwam er toentertijd achter, heen en weer gebeld, en heb er een mooie chiptune en gloednieuw setje Alfa velgen voor gekregen ter compensatie. Eerst wat vervelend dat het een schade auto betrof maar ach...

Daarmee probeer ik te zeggen: maakt de auto je blij, en verder geen motorische gebreken? Laat de verkoper hun e-mail nakomen en ga er lekker van genieten. Er zijn schade auto's die nadien hartstikke betrouwbaar zijn, en er zijn op papier prachtexemplaren die elke week bij de garage staan. Gewoon gaspedaal in drukken en lol hebben!
*

DanielH92
2.117

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #53 Gepost op: 9 augustus 2024, 23:46:44 »
Precies, zo is het. Schade dat netjes hersteld is (en in het geval van Stiggy dus weer netjes hersteld gaat worden) hoeft de pret echt niet te drukken.
Spreek uit ervaring, dit jaar al twee maal mijn Rosso Competizione Giulietta QV bij de spuiter kunnen achterlaten ivm schade buiten mijn schuld om (een totaalbedrag van €6000 euro), maar het is zo netjes hersteld dat ik nog altijd met een net zo grote glimlach naar de auto toe loop hoor!
*

Kobayagi
18

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #54 Gepost op: 9 augustus 2024, 23:50:07 »
Wat een (ongewenst) avontuur zo. Ben benieuwd wat je gaat doen. Een dingetje waar ik wel aan denk: wat doet dit met de verkoopwaarde mocht je hem willen houden en ooit weer willen verkopen? Dit allemaal ga je dan (als het goed is  ;D) wel melden.
*

Robert69
1.512

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #55 Gepost op: 10 augustus 2024, 08:54:27 »
Ik snap 100% je gevoel en liefde voor jouw ideale auto, dan ben je nu eenmaal meer vergevingsgezind. Maar een beetje naief vind ik het wel.

Van de verklaringen van de verkoper geloof ik namelijk geen bal. Iedereen weet dat er een groot risico kleeft aan een auto in Duitsland kopen. Die mensen hebben teveel ervaring om heel naief een auto in Duitsland te kopen zonder de achtergrond te kenen. Het is hun brood, die weten precies wat ze kopen en welke marge ze daar op kunnen pakken. Als jij je auto niet had laten detailen dan hadden zij een meesterlijke winstmarge gehad.. Het is ook niet de eerste keer dat ze een schadeauto verkopen. Het zou mij niet verbazen als ze dat risico incalculeren.

Ze bieden excuses aan, geen moeite is teveel om je tegemoet te komen, je krijgt het zelfs zwart op wit. Topservice!. Jij helemaal blij en zo komen ze ermee weg. Maar ondertussen heb jij nog steeds 50K betaald voor een schadeauto EN er een hoop gedoe van gehad. Je betaalt het dus feitelijk allemaal uit eigen zak.

Ben ik cynisch? Ja, als het op autoverkopers aankomt wel. Door schade en schande wijzer geworden zeg maar. Hoe gladder de praatjes, hoe toegeeflijker de verkoper, hoe argwanender je moet zijn. Jij komt er nu bij toeval achter, de volgende liefhebber van ons merk niet. Ka-chingg voor lulkoek in de polder. Kan ik pisnijdig om worden en dan is het niet eens mijn auto.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Stiggy
488

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #56 Gepost op: 10 augustus 2024, 09:53:04 »
Ik kijk er niet naïef naar Robert, en wellicht wat rationeler dan jij. Voor mij telt nu vooral het resultaat: auto goed hersteld -> dan wil ik hem houden. Heeft de schade wel invloed op de technische staat: dan gaat hij terug. Beide situaties lijken nu gecovered zonder kosten voor mij.

Geloof ik dat ze niets van de schade wisten? Mwah, ze hadden het in ieder geval moeten weten. Als je voor je vak handelt in Alfa’s, Maserati’s en Ferrari’s dan denk ik dat een degelijke schade-inspectie wel in je aankoopprocess zit, anders ben je niet zo handig bezig. Auto heeft bovendien 13 maanden bij ze in de showroom gestaan, ongetwijfeld met de nodige kijkers. Niemand is ooit wat opgevallen? Ik denk dat de kans groter is dat ze wel iets wisten dan niet. Maar goed, de eerste dealer die uitgebreid research gaat doen naar de exacte inhoud van schades en dat gaat delen met een potentiële koper moet ik nog tegenkomen (de eerste makelaar die eerlijk verteld over gebreken in een huis trouwens ook). Dat wetende heb ik dan liever dat alles in goed contact en meedenkend opgelost wordt dan een groot dealerconcern met dichtgetimmerde regeltjes waar je uiteindelijk in vast loopt. Leerpuntje is wel (wederom eigenlijk): zorgen dat de dingen die je vraagt (gebreken, km stand, etc) zwart op wit vast liggen voor een koop, dat scheelt stress achteraf.

Wat ook wel helpt is dat de consensus is dat professioneel herstelde schade geen invloed heeft op de waarde van de auto ( @Kobayagi ). Mocht mijn Giulia nu ineens 5K minder waard zijn omdat het ‘een schadeauto’ is dan had ik er ook heel anders ingestaan, maar die overtuiging heb ik niet.

Wat dealer nu aanbied vind ik ook geen ‘topservice’; maar is gewoon wat ze moeten doen. Daar kan ik mega cynisch over lopen doen, maar ik ben blij dat ze het ook doen, en op een prettige communicatieve wijze. Ik heb wel eens een (lease) Audi voor zijn laatste onderhoudsbeurtje naar een garage gebracht. Ging hem ophalen bij een al zeer chagrijnige dealer die er niets aan had mogen doen van de leasemaatschappij. Loop naar buiten blijkt hij aan de voorkant in elkaar te zitten. Weer terug naar binnen en dat werd een heel gedoe met “dat hebben wij niet gedaan” enz. Sta je daar bij een officiële Audi dealer voor een auto die niet eens van jou is  een heel gevecht te voeren om schade hersteld te krijgen. Dan liever de vriendelijkere insteek die ik nu bij de dealer in de polder ervaar.
*

DanielH92
2.117

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #57 Gepost op: 10 augustus 2024, 10:15:41 »
Ik zou voor het lak herstel (nu het toch vergoed wordt) wel voor het all-in pakket gaan, en niet puur de blanke lak daar waar nodig wat herstellen. Misschien is de kwaliteit van het herstel op nog wel meer punten matig, en ga je over een paar jaar daarvan de gevolgen zien. Loslatende blanke lak bijv.
Ik zag een bedrag van €550 voorbij komen, daar kan een goede schadehersteller nog geen dag voor aan het werk.
Ter vergelijk; laatst een fiets van de buren tegen m'n auto gevallen. Klein deukje bij de tankklep en wat vegen over het achterscherm en Achterbumper. Ivm Rosso Competizione laten herstellen door M&L in Nunspeet, daar waar WimPrins ook het herstel laat doen. Totaalbedrag 1950 euries om de bumper en achterscherm goed uit te spuiten op de overige delen.
Als ik jouw herstel van 550 euro dan lees vraag ik me af wat daarvoor gedaan gaat worden, hou het nou alsjeblieft niet bij een herstel dat wel prima volstaat, maar doe het écht goed. Al zou het 2500 euro kosten, die marge hebben ze al lang op jouw aankoop te pakken hè!
*

Robert69
1.512

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #58 Gepost op: 10 augustus 2024, 10:48:42 »
Ik kijk er wellicht een stuk rationeler naar dan je wellicht denkt. Dat ik pisnijdig word is omdat ik slecht tegen list & bedrog kan en dit is duidelijk een poging tot. Want realiseer je wel dat ze er door stom toeval niet mee wegkwamen. Een volgende verliefde klant (want zo zijn Alfisti) klant is wellicht niet zo fortuinlijk en wordt dus gewoon willens en wetens getild.

Jammer van de sneer naar mijn gedoe met Hedin. Onnodig en Is uiteraard een totaal andere situatie. Maar prima, het is jouw keuze en ik hoop oprecht dat je na dit alles volop en zonder gedoe van je auto kan genieten.

Ik blijf in elk geval het advies van de vrouw van @GT1986 volgen: ver wegblijven van die babbelzieke cowboys en hun kolder in de polder. En dat zal ik iedereen die het wil weten adviseren. Alleen dan verandert er misschien iets in deze branche.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Stiggy
488

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Gekochte auto blijkt schade gehad te hebben
« Reactie #59 Gepost op: 10 augustus 2024, 11:21:31 »
Ik kijk er wellicht een stuk rationeler naar dan je wellicht denkt. Dat ik pisnijdig word is omdat ik slecht tegen list & bedrog kan en dit is duidelijk een poging tot. Want realiseer je wel dat ze er door stom toeval niet mee wegkwamen. Een volgende verliefde klant (want zo zijn Alfisti) klant is wellicht niet zo fortuinlijk en wordt dus gewoon willens en wetens getild.

Jammer van de sneer naar mijn gedoe met Hedin. Onnodig en Is uiteraard een totaal andere situatie. Maar prima, het is jouw keuze en ik hoop oprecht dat je na dit alles volop en zonder gedoe van je auto kan genieten.

Ik blijf in elk geval het advies van de vrouw van @GT1986 volgen: ver wegblijven van die babbelzieke cowboys en hun kolder in de polder. En dat zal ik iedereen die het wil weten adviseren. Alleen dan verandert er misschien iets in deze branche.
@Robert69 Ik begrijp helemaal hoe je er in staat en wat mij betreft heb je ook gelijk met dat je oplichting niet moet pikken en hard aan moet pakken in de hoop dat er ooit wat in de branche veranderd.

En dat de stijl van de poldercowboys niet bij iedereen in de smaak valt kan ik ook helemaal begrijpen. Persoonlijk vind ik het wel een stuk leuker dan de officiële dealer die je op een vele serieuzer toon ook een loer draait en zich vervolgens achter dik papierwerk verschuild. Maar ik snap helemaal dat veel mensen het maar geblaat vinden. Als ik uiteindelijk wel het gevoel krijg dat ik genaaid wordt zal mening ook wel veranderen.

Ik snap in alle eerlijkheid niet wat je bedoeld met een sneer na je gedoe met Hedin? Ik weet echt niet waar je het over hebt en waar ik naar zou refereren?