!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bottas
1.071

  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2024, 20:50:47 »
Wanneer had je die verkocht?
Langer als 2 jaar terug?
*

martin10500
26

  • Type Alfa: Stelvio montecarlo blue
  • *
    - Startende Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2024, 07:51:33 »
Dat is inmiddels 6 jaar geleden.
Alfa 75, 155, 166, Brera tbi, Stelvio
*

Bottas
1.071

  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2024, 08:49:39 »
Dat verklaart het.
Prijzen van een Brera tbi zijn pas de laatste 2 jaren door het dak gegaan.
*

MysteryAngel
2.838

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2024, 18:13:55 »
De lage verkoop aantallen in NL is wel te verklaren, ze zijn gewoon te duur.
daarnaast is de populariteit van de sedan erg terug gelopen.
Het zijn vooral de suv's en crossovers die het best verkopen.
*

Alfa 147 Ti
1.646

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2024, 21:34:38 »
Of bij Alfa de SW die onbreekt , kijk maar is naar BMW hoeveel Touring  er van rond rijden , en het fijne dealer net werk wat we in Nederland hebben zou ook mee spelen.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

DanaBanana
853

  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2024, 22:43:01 »
Ontbreken van een SW en een groeiende voorkeur voor SUV's en crossovers speelt ook in andere landen. Dat de situatie is Nederland zoveel dramatischer is als in andere landen heeft maar één reden, met drie letters: BPM. De groep Nederlanders die zich een nieuwe auto kan veroorloven wordt door de belastingdruk gewoon steeds kleiner.

Alle merken hebben daar last van, niet alleen Alfa Romeo, en ook de merken die (nog) wel SW's hebben. Het is niet voor niks dat het Nederlandse wagenpark het snelst verouderd van heel Europa. We rijden nu al in de oudste auto's van west-Europa en gaan spoedig ook worden ingehaald door 'arme' landen in het zuiden en oosten. 
*

Robert69
1.509

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2024, 07:21:52 »
Ontbreken van een SW en een groeiende voorkeur voor SUV's en crossovers speelt ook in andere landen. Dat de situatie is Nederland zoveel dramatischer is als in andere landen heeft maar één reden, met drie letters: BPM. De groep Nederlanders die zich een nieuwe auto kan veroorloven wordt door de belastingdruk gewoon steeds kleiner.

Alle merken hebben daar last van, niet alleen Alfa Romeo, en ook de merken die (nog) wel SW's hebben. Het is niet voor niks dat het Nederlandse wagenpark het snelst verouderd van heel Europa. We rijden nu al in de oudste auto's van west-Europa en gaan spoedig ook worden ingehaald door 'arme' landen in het zuiden en oosten.

Dat, maar ook: Alfa rijders denken wel eens dat ze in het allergrootste merk ter wereld rijden. Dat is natuurlijk niet zo, ondanks een roemrucht verleden. Alfa bedient een niche markt die zwaar leunt op het verleden (historie, traditie). Het ironische is dat Alfa's verleden voor andere autobezitters aanleiding is om juist niet voor Alfa te kiezen, 'want roest onder je reet vandaan'. Bovendien loopt Alfa voortdurend achter de feiten aan als het gaat om ontwikkeling.

Ook sportief of wegligging zijn geen USP's die exclusief voorbehouden zijn aan Alfa. Duitsers, Japanners en zelfs Koreanen maken tegenwoordig uitermate sportieve auto's. Tel daarbij nog op het beroerde service netwerk van Alfa plus de prijzen van hun nieuwe auto's en je hebt zo maar meer redenen om geen Alfa te kopen dan om er wel een te kopen.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Ron
239

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Sales Giulia 2023.
« Reactie #22 Gepost op: 23 juni 2024, 09:12:27 »
Tja, ik heb meer het idee dat autorijden in Nederland zodanig duur begint te worden of al is, dat veel keuzes alleen nog maar gemaakt worden op basis van ratio. Hoe kan ik van A naar B voor zo min mogelijk geld. De jongere generatie, uitzonderingen daargelaten, vinden de app’s belangrijker dan het sturen van de auto. Graag ook nog een auto die voor je nadenkt en piept als je te hard rijdt en ingrijpt als je teveel naar de middenstreep gaat. Waar ze vroeger in een Giulia of Alfetta met drie kinderen op de achterbank naar Italië reden moet dat nu een SUV zijn met een kofferbak van 800+ liter. Mijn vrouw wil een kleiner EV, ze heeft nu een Enyaq. Gisteren op pad geweest, der is geen normale auto meer te koop lijkt het wel. Door de BPM bijna alleen motoren van 0.8 -1.0, een 1.5 is al niet meer te betalen. Zag een nieuwe Golf GTI van 79K ! Dus de importeurs leveren niet eens de patentere versies meer. Landen om ons heen wel, maar dan moet je 7 jaar wachten ivm de BPM. Dan komt er ook nog bij dat bij elke mondiale scheet de benzineprijs door het dak gaat. En een overheid die je zekerheid geeft voor de toekomst van een week en met geluk een maand. Ik merk dat mijn Giulia bij iedereen in de smaak valt, maar iedereen kiest toch maar voor een beetje meer zekerheid.

Gr Ron
*

bekkie
2.808

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #23 Gepost op: 23 juni 2024, 10:26:26 »
Goede analyses @Robert69 en @Ron !

Tenminste: ik ben het er helemaal mee eens ;D
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

MysteryAngel
2.838

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2024, 18:30:50 »
Ontbreken van een SW en een groeiende voorkeur voor SUV's en crossovers speelt ook in andere landen. Dat de situatie is Nederland zoveel dramatischer is als in andere landen heeft maar één reden, met drie letters: BPM. De groep Nederlanders die zich een nieuwe auto kan veroorloven wordt door de belastingdruk gewoon steeds kleiner.

Alle merken hebben daar last van, niet alleen Alfa Romeo, en ook de merken die (nog) wel SW's hebben. Het is niet voor niks dat het Nederlandse wagenpark het snelst verouderd van heel Europa. We rijden nu al in de oudste auto's van west-Europa en gaan spoedig ook worden ingehaald door 'arme' landen in het zuiden en oosten.

Dat is ook niet zo gek want de meeste mensen kunnen ook geen nieuwe auto kopen.
Het grootste gedeelde van de nieuw verkochte auto's zijn zakelijk of private lease.
En veel van die auto's verdwijnen na de lease termijn naar de export.
Omdat ze zelfs als jong gebruikte occasions voor veel mensen nog steeds te duur zijn.
Er worden gewoon belachelijke prijzen voor gevraagd.
*

VerdeVisconti
75

  • Type Alfa: Giulia Veloce Squadra
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2024, 08:28:18 »
Mijn Giulia Veloce uit 2018 kostte nieuw 66k. Dat was met vrijwel alle opties. Mijn '22, zelfde uitvoering, zelfde opties plus Q spoiler + Harman Kardon, was nieuw 75k.

Dat is nog geen 4% prijsstijging per jaar.

Als ik mijn '22 Veloce nu samenstel: 83.600 euro. Dat is 5% erbij elk jaar

Dat valt  (de laatste jaren genegeerd)  fors boven de inflatie uit, een daarbij is Alfa echt de concurrentie uit het zicht verloren



33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 1.4 170 | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2
*

DanaBanana
853

  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2024, 12:54:20 »
Mijn Giulia Veloce uit 2018 kostte nieuw 66k. Dat was met vrijwel alle opties. Mijn '22, zelfde uitvoering, zelfde opties plus Q spoiler + Harman Kardon, was nieuw 75k.

Dat is nog geen 4% prijsstijging per jaar.

Als ik mijn '22 Veloce nu samenstel: 83.600 euro. Dat is 5% erbij elk jaar

Dat valt  (de laatste jaren genegeerd)  fors boven de inflatie uit, een daarbij is Alfa echt de concurrentie uit het zicht verloren
Dat is mooi die vergelijking, maar om je moet daarbij voor de grap de genoemde prijzen eens uitsplitsen in de netto prijs, de BTW en de BPM.
*

bekkie
2.808

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2024, 14:06:42 »
Dat valt  (de laatste jaren genegeerd)  fors boven de inflatie uit, een daarbij is Alfa echt de concurrentie uit het zicht verloren

Daar staat Alfa, vrees ik, volledig buiten. Dit is puur als gevolg van het NL Belastingstelsel.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

VerdeVisconti
75

  • Type Alfa: Giulia Veloce Squadra
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #28 Gepost op: 24 juni 2024, 14:14:57 »
2018: BPM: 10.303 | BTW 9.666 | netto 46.031

4 jaar later:

2022: BPM: 15.096 | BTW 10.552 | netto 50.247

Maar nu slechts 2 jaar later:

2024: BPM: 23.582 | BTW 10.416| netto 49.602  :-\

Van 20k aan belastingen naar 34k in 6 jaar tijd
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 1.4 170 | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2
*

VerdeVisconti
75

  • Type Alfa: Giulia Veloce Squadra
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Sales Giulia 2023
« Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2024, 14:42:44 »
Dat valt  (de laatste jaren genegeerd)  fors boven de inflatie uit, een daarbij is Alfa echt de concurrentie uit het zicht verloren

Daar staat Alfa, vrees ik, volledig buiten. Dit is puur als gevolg van het NL Belastingstelsel.

Deels, zie mijn bericht met uitgesplitste prijzen. Maar ook dat is aan Alfa. Als een regering met belastingverhogingen komt, dan zul je daarin ook mee moeten bewegen. Ook als dat betrekent dat je netto inlevert.
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 1.4 170 | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2