!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

Midfield23
3

  • Type Alfa: 156
  • *
    - Startende Alfist
Achterruitverwarming/Spiegelverwarming
« Gepost op: 13 september 2024, 08:16:18 »
Kom er gisteren achter dat de achterruitverwarming en dus ook de spiegelverwarming niet werkt op mijn Stelvio.

Zekering...?

Groet,

Peter Besuijen
*

DanielH92
2.118

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Achterruitverwarming/Spiegelverwarming
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2024, 08:51:40 »
Dit is een heel bekend issue bij de Giulia/Stelvio.
Lees deze bijv. even https://www.clubalfaromeo.nl/forum/technisch-66/achterruit-spiegelverwarming/15/
Volgens mij is de oplossing een ander type, zwaardere, accu te plaatsen, maar dat staat wel in genoemde topic dacht ik.
*

DanielH92
2.118

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Achterruitverwarming/Spiegelverwarming
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2024, 08:53:39 »
En Squadra Tuning heeft dit ook onderzocht:

Nu de buitentemperatuur naar beneden gaat, horen we weer steeds vaker problemen met de achterruit- en spiegelverwarming van de Giulia en Stelvio. De klachten gaan vaak samen met een onbevredigende ervaring/antwoord van een dealer of specialist. Waar het uiteindelijk op neer komt is een accu die door het IBS 😊 Intelligent Battery Sensor) systeem van de auto afgeschreven wordt. Het IBS systeem meet een te lage accu capaciteit en besluit daarom de achterruit- en spiegelverwarming even na een koude start uit te schakelen. Als klap op de vuurpijl komt daar soms nog een “start/stop systeem niet beschikbaar” melding bij”.

Maar hoe komt dit toch? Van belang is om te weten dat wanneer een Giulia of Stelvio koud wordt gestart de dynamo NIET gelijk begint met laden. Laden betekent namelijk een belasting voor de motor en dat betekent extra brandstof en dat betekent extra CO2 uitstoot. Fabrikanten betalen tegenwoordig voor iedere gram te veel een hoge boete. Net als consumenten overigens….
Het kan goed mis gaan wanneer er vooral korte afstanden worden gereden. Accu’s krijgen dan niet de kans goed op te laden en kunnen zelfs leeg raken.

Wat is eraan te doen? Als eerste moet gecontroleerd worden of de laatste software update van de BCM (Body Control Module) aanwezig is. Alfa heeft daar vorig jaar een update voor uitgebracht die het euvel zou verbeteren. In hoeverre het verbeterd is, is ons onbekend. Als tweede moet de accu conditie worden gecontroleerd. Dit kan de dealer met z’n WiTECH systeem doen. Maar dat laatste kan ook met onze Performance Logger. Eén van de vele menu’s is de accu toestand en de laadstroom. En ideaal middel om zelf de accu conditie in de gaten te houden.

Zodra de accutoestand in combinatie met een lage laadstroom (<5 A betekent, accu is vol, bijna klaar met laden) in de buurt van 40-45% komt dan is de accu niet geweldig meer. Onder de 40% wordt de accu als slecht bevonden en beneden 30% zogezegd, kansloos. Een nieuwe accu zal rond 80-90% zijn. Het systeem stopt zo ongeveer met laden bij een conditie van 80%. Alles tussen 50 en 80% in combinatie met een lage laadstroom is goed genoeg tot kerngezond.
*

sikmans
40

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterruitverwarming/Spiegelverwarming
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2024, 13:23:25 »
Ja, het laden gaat tegenwoordig niet meer zo simpel als vroeger.
Daarom des te beter om het start-stop systeem te laten uitschakelen. Sowieso veel fijner voor jou zelf, veel beter voor de auto, éhet belast de accu ook veel minder waardoor deze langer meegaat.
Tel uit je winst.
#Giulia 2.2 180AT (245Pk,544Nm), non EGR/Swirls.
#Lancia Fulvia Berlina 1972
RIP: Alfa 166 2.4 JTD 20v (2006) Nero Pergusa ~230pk - ~500nm*
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos
*

DanaBanana
856

  • *****
    - Super Alfist
Re: Achterruitverwarming/Spiegelverwarming
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2024, 13:50:13 »
Tsja, dat uitschakelen van start-stop.... Ik rij nu al meer dan 7 jaar in mijn Stelvio. Start-stop is NIET uitgeschakeld. Maar ik kan me de laatste keer dat de motor door het start-stop systeem werd gestopt niet meer herinneren. Zo hinderlijk vind ik het systeem dus in de praktijk niet.
*

sikmans
40

  • Type Alfa: Giulia 2.2 180AT
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterruitverwarming/Spiegelverwarming
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2024, 14:39:19 »
Dan is je accu of IBS niet meer helemaal 100%.
#Giulia 2.2 180AT (245Pk,544Nm), non EGR/Swirls.
#Lancia Fulvia Berlina 1972
RIP: Alfa 166 2.4 JTD 20v (2006) Nero Pergusa ~230pk - ~500nm*
Custom remap - FMIC - katloos/demperloos/EGRloos/resonatieboxloos/swirlkleploos/gaskleploos