!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

RicardoRubino
2

  • Type Alfa: Alfa romeo 147 // Alfetta
  • *
    - Startende Alfist
Alfetta GTV 2000
« Gepost op: 12 juli 2024, 10:55:43 »
Beste Alfisti,

Samen met mijn vader heb ik afgelopen januari een prachtige Alfetta GTV gekocht uit 1977.

Nu kampen wij al enige tijd met een raadselachtig probleem waar we niet uitkomen. Meerdere ervaren monteurs hebben al naar ons ''bella probleem'' gekeken maar worden er zelf ook niet wijzer van.

Het volgende is er aan de hand:

Wij kunnen niet constateren wat de oorzaak is van het probleem. onze alfa loopt sporadisch harstikke mooi maar begint naarmate de tijd vorder te knetteren na een aantal kilometers. Met knetteren bedoel ik dan ploffen, stotteren en langzaamaan uit te vallen. Het vervelende is dat het niet structureel gebeurd maar naarmate tijd gaat het steeds minder en op een gegeven moment valt ze gewoon uit en dan start ze niet meer. Nu zijn er een aantal oorzaken die we denken te hebben uitgesloten:

- Carburateurs zijn vervangen door een nieuwere set die zijn schoongehoond en grondig zijn gecheckt.
- De carbs zijn ook synchroon afgesteld.
- Bobine is vervangen, Deze werd erg heet! Nu niet meer.
- Nieuwe accu
- Weinig tot geen klepspeling (gecontroleerd door oldtimerbedrijf)
- bougiekabels vervangen (uiteraard ook de bougies vervangen)
- Contactpunten zijn meerdere keren vervangen (zijn namelijk een aantal keer doorgebrandt)
- Condensator is vervangen
- acceleratiepomp is vervangen
 - tank is niet vervuild.

Wij hebben onderhand bij twee oldtimer restaurateurs een diagnose problemen te stellen en beide kwamen tot de conclusie dat het lijkt te liggen bij de ontsteking.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee gehad? Wij zijn het spoor bijster at the moment.
*

Taeke
461

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Alfetta GTV 2000
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2024, 12:15:00 »
Klinkt wel ontstekings achtig gerelateerd. Zitten er nog contactpunten in de verdeler? Of is ze al om gebouwd naar electronische ontsteking? Er zit ook een vervroeger op waarschijnlijk vacuĆ¼m gestuurd, werkt deze nog naar behoren? Slangetje poreus? Je noemde bijna geen klepspeling, die moet er wel zijn! Al hoe klein dan ook 0,6 zo iets.... Inlaat wat kleinere speling, 0,4 .... Weet het niet zo uit mijn hoofd....
*

RicardoRubino
2

  • Type Alfa: Alfa romeo 147 // Alfetta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfetta GTV 2000
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2024, 15:54:00 »
Hi!

Ja er zitten nog contactpunten in. We zaten al wel te denken aan een electronische ontsteking. Het is alleen best kostbaar als we voor elke eventuele oplossing direct iets nieuws kopen. Zo was dat met de carbs ook een leuk grapje....

Ik had het over de klepspeling omdat daar ook wellicht het probleem nog kon liggen. Maar volgens de restaurateur was dat goed.

Enig idee hoe je goed kan uitsluiten of het de ontsteking kan zijn?
*

Taeke
461

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: Alfetta GTV 2000
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2024, 17:25:18 »
Verdeler kap losmaken, contact punten controleren op afstand en kijken of er geen aanslag opzit of ingebrand is.... Verder het kleppendeksel er af en met een voelermaat de klepspeling van alle kleppen controleren
*

Floor
144

  • Type Alfa: Spider 916
  • ***
    - Alfist
Re: Alfetta GTV 2000
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2024, 18:35:06 »
Ik heb zoiets bij een Spider Duetto ook wel eens gezien. Eerst is naar de massa bekabeling gekeken, uiteindelijk bleek het te liggen aan het contact slot. Na een tijdje rijden werd het contact daar minder en viel de motor uit.
*

Geert1975
7

  • Type Alfa: Giulia Super & Stelvio Q,
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfetta GTV 2000
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2024, 22:18:46 »
Oei dat zijn vervelende problemen, heb zelf ook problemen gehad met knetteren en weer slecht starten met een warme motor, bij mij stonden de carbs te rijk
Giulia super 2.0 bj 1971
123 ontsteking heb ik ook en werkt subliem. Als de portemonnee het toelaat zou ik 123 onsteking aanschaffen en auto op de testbank laten afstellen.
Die tip van het contactslot vind ik ook heel goed!

succes met het vinden en oplossen.

Groet Geert