!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Alfaronaldo
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • 33, 75, 155, 156, Guilia 69, 156SW, GT, 159
Alfa 159 1.75 TBi LPG - sorry, staat in verkeerde forum
« Gepost op: 24 november 2023, 20:02:06 »
Afgelopen zomer mijn Alfa 1.75 TBi gekocht met 126.000 op de teller.
Ik rijd bijna heel mijn leven al Alfa en de laatste 20 jaar op gas (Alfa Guilia 1969, Alfa 156, Alfa 156 SW, Alfa GT). Dat is me altijd uitstekend bevallen en probleemloos geweest. De twin spark blokjes lopen excellent op LPG (Lpi van Vialle).

Maar nu, een DI motor op LPG is wel even wat anders omdat er risico is op schade aan je benzine injectoren. En gek genoeg wordt het gas nu verdampt in gespoten (bij de TS werd dat vloeibaar ingespoten) .
Gelukkig heeft Prins een installatie die geschikt is. Deze is nu zo'n 6000 kilometer geleden ingebouwd.
Om de benzine injectoren te beschermen blijft deze als je op LPG rijd altijd een beetje mee- inspuiten. Je rijd dus op 95% LPG en 5% benzine.

De installatie is ingebouwd door Peter Mink in Breda. Een auto-enthousiast die vroeger ook bij Alfa heeft gewerkt. Installatie is keurig ingebouwd. Tank op de plaats van het reserve wiel en de tankaansluiting keurig weggewerkt achter het benzineklepje. Wel even wat vervelende storingen gehad. Die werden veroorzaakt door een teruggeschoven contact in de stekker van de motorcomputer. Door Peter Mink vlot opgelost en daarna probleemloos.

Tot nu toe rijd het fantastisch. Kan niet zeggen dat ik verschil in rijden merk op benzine of LPG. Tanken is fijn met een literprijs van ca 80 cent. Echt zuinig is ie niet. Ik rij 1 op 9 a 9,5 met een gemiddelde rijstijl. (echt verbruik, dus niet wat de boordcomputer aangeeft). Volgens de altijd optimistische boordcomputer rijd de 159 ca. 1 op 11, nou jah, echt niet. Maar wat geeft het. De motor is heerlijk voor deze auto. Je kunt 'm schakellui rijden want er is veel koppel.  Had nog een zeer mooie 1.8 Mpi op het oog maar blij dat ik die niet heb genomen.
Ik heb alleen nog geen auto gehad die ik zoveel af heb laten slaan bij wegrijden. Je moet wat toeren maken om weg te komen, toch een groot verschil met de atmosferische TS die je van stationair makkelijk wegrijd.

Verder een duidelijk minder agiele auto dan een 156 of een GT. Echter het blijft een schitterende auto (die neus hé) die heerlijk rijdt.
33, 75, 155, 156, 156SW, Giulia 69, GT, 159 tbi