!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

elmano
1

  • Type Alfa: GT 3.2 & GTV 3.0 24V
  • *
    - Startende Alfist
Te Koop: GTV 3.0 24V 1999
« Gepost op: 12 september 2024, 14:57:34 »
Te koop:   Alfa Romeo GTV 3.0 24V
Bouwjaar:   1999
Kenteken:   30-DD-BN
Km stand:   292.300 (NAP: logisch)
APK tot:   12-12-2024

Kleur:   Nero metallico
Interieur:   Leder rosso Alfa

Aanwezig:   Twee sleutels met afstandbediening, boordmap met instructieboek en ingevuld onderhoudsboekje, map met facturen vanaf 2012

Vraagprijs:   € 8.900.-

Locatie:   Zeist

Bijzonderheden
De auto staat nog niet op de bekende verkoopsites. Ik verkoop hem het liefste aan een andere autoliefhebber. Vandaar dat ik hem in eerste instantie aanbied op Alfaforums. Ik zal nog betere foto’s toevoegen.

Aanstaande zaterdag 14 september kom ik met de GTV naar de Cars and Coffee bij Broekhuis in Zwolle. Dus ben je nieuwsgierig, dan kun je hem daar bekijken.

Over deze Alfa Romeo GTV:
Deze origineel Nederlandse auto uit 1999 met de legendarische Busso V6 is een phase 2. Verbeteringen t.o.v. de phase 1 waren onder andere het mooiere interieur met grijs uitgevoerde middenconsole en de in carrosseriekleur meegespoten dorpels. Verder kreeg de auto een zesversnellingsbak. Omdat dit een vroege phase 2 is heeft deze motor nog de CF2-spruitstukken waarmee de auto 220pk levert. In deze uitvoering zijn er minder dan 3.000 exemplaren geproduceerd. Hoeveel zullen er daar nog van over zijn? Zeker als je bedenkt dat de CF2-spruitstukken een geliefde upgrade zijn voor de 147/156/GT 3.2 modellen, voor een mooier geluid en minder warmte in de motorruimte. Vanaf augustus 2000 kreeg de GTV zelf ook de CF3-spruitstukken met katalysatoren waardoor deze nog 218pk leverde. In 2003 werd de GTV gefacelift en kreeg hij de 3.2 motor. In deze uitvoering (phase 3) is hij nog zeldzamer (ca. 500 exemplaren) en kostbaarder. Persoonlijk vind ik deze minder mooi, door de nieuwe neus met uit het midden geplaatste nummerplaat paste hij weliswaar beter in het Alfa-gamma van dat moment, maar het design paste in mijn ogen niet bij de rest van het ontwerp. Voor mij is deze phase 2 CF2 daarom de sweet spot en dus de meest begerenswaardige GTV 916.

Historie
De eerste eigenaar heeft heel veel met de auto gereden. Na 5 jaar stond er al 230.000km op de teller! Daarna heeft de auto een paar jaar stilgestaan bij een garagebedrijf. Via het 916 register (waar ik ook lid van ben) heb ik kunnen achterhalen dat de auto rond 2008 na vandalismeschade geheel opnieuw gespoten is. Dit is heel netjes en gelijkmatig gedaan. De lak is overal ongeveer even dik en nog altijd in prachtige staat. Vanaf 2009 is de auto in handen geweest van verschillende Alfaliefhebbers. De auto is daarna regelmatig, maar niet meer intensief gebruikt. In de laatste 10 jaar is er ca. 30.000km mee gereden.

De vorige eigenaar heeft de auto in 2019 bij Prins ingeruild. Ondanks de hoge kilometerstand besloot Prins de auto zelf te verkopen. Ik was ook snel overtuigd van de goede staat en heb de auto gekocht “voor erbij”, naast mijn dagelijkse Alfa GT 3.2 op LPG en E46 M3 cabrio. In bijna vijf jaar heb ik er ongeveer 15.000 km mee afgelegd.

Reden van verkoop
Ik heb teveel auto's en de GTV wordt te weinig gebruikt. De GT is nog altijd mijn daily. Bussomotoren vervelen namelijk nooit. Maar in de loop der jaren is mijn collectie verder uitgebreid en inmiddels gebruik ik de GTV zo weinig dat het tijd is om afscheid te nemen. Het geringe gebruik staat niet meer in verhouding tot de kosten en tijd die nodig zijn om de auto in goede staat te houden. Zo heb ik bijvoorbeeld het afgelopen jaar maar 1.500km gereden en meer dan € 2.500 aan onderhoud uitgegeven.

Modificaties
  • Q2 sperdifferentieel            
  • BMC CDA luchtinlaat
  • Autolusso inlaatslang
  • GTA (3.2) nokkenas
  • Wiechers veerpootbrug
  • Intrax RS onderstel (gereviseerd)
  • Diverse PU draagarmbussen         
  • Staalomvlochten remleidingen voorzijde
  • Ragazzon (kleine) middendemper
  • CSC RVS uitlaat (2 dempers)
  • Shortshifter (custom made)
  • Philips LED koplampen
Conditie
Carrosserie
Zeer goede staat. Vrij van roest of grote beschadigingen. Enkele minimale parkeerdeukjes aan de bestuurderskant. Voorbumper heeft steenslag. Achterbumper een kleine beschadiging op het onderste deel, deze is bijgewerkt met een lakstift. Velgen in goede, onbeschadigde staat.

In december 2023 heb ik de auto in twee stappen gepolijst en voorzien van een ceramische coating (Gyeon Cancoat). Velgen zijn van de auto gehaald en voorzien van Gyeon Rim. Voorruit behandeld met Soft99 Glaco.

Interieur
Nette staat. Het rode leer contrasteert geweldig met de diepzwarte metallic lak. Ook het tapijt en de matten zijn rood. Voor sommige misschien té, maar ik vind het goed passen bij een Alfa. Je koopt zo'n auto nu eenmaal niet als je een grijze muis bent.
Er zijn wel enkele sporen van gebruik en slijtage, zoals aan de pookknop en de middenconsole. Er zit een aftermarket radio in (Kenwood) met DAB. De antenne werkt (lekker oldschool).

Technische staat
Zeer goed, geen achterstallig onderhoud. De auto is altijd onderhouden door specialisten. Distributieriem is in december 2023 vervangen. De motor loopt mooi en voelt gezond aan. Tijdens mijn bezit geen meetbaar olieverbruik, nooit hoeven bijvullen tussen de beurten. Motorruimte is verzorgd, chroom is in nette staat. Het inlaatgeluid van de BMC CDA airbox zorgt ervoor dat je het gas wilt intrappen, maar uiteraard heb ik de motor altijd eerst goed warmgereden. De auto is onderhouden door Alfa-specialisten. Ik heb alle facturen vanaf 2012 (ca. € 15.000,- aan onderhoud in de laatste 30.000 km).

Onderhoudswerkzaamheden
Ik heb een spreadsheet met alle werkzaamheden die aan de auto zijn verricht. Een selectie van de belangrijkste zaken:

Km stand   Werkzaamheden
291.495   Dynamo, uitlijning
290.726   Distributieriem, waterpomp, spanrollen & pakkingen; oliewissel; montage shortshifter, elektrische antenne
290.700   Polijsten + glascoating
285.544   Oliewissel
285.072   Nieuwe accu
283.875   4x Conti PremiumContact 6
277.676   Remleidingen + remkrachtverdeler achter; oliewissel
276.767   Remschijven vóór; oliewissel; wiellager
271.519   Remleidingen vóór (staalomvlochten)
269.481   Koppeling + vliegwiel
267.935   Raammechanisme LV vervangen
264.009   Nieuwe voorruit; thermostaat; oliewissel
263.000   Revisie Intrax RS schroefset
262.064   Hulpkoppelingscilinder; BMC CDA airbox

Extra’s ter overname:
  • BMC onderhoudskit voor luchtfilter
  • Alfa Romeo hoes voor gebruik binnen
  • spacers vooras (5mm) en achteras (20mm)
  • originele (gebruikte) uitlaat (2 dempers)
  • ragazzon/Autodelta demperloze uitlaat (2 ronde “DTM-style” eindstukken, zeer luid)
Minpunten
  • Airco loopt leeg.
    Ik heb de airco twee keer bij laten vullen, voor het laatst in december 2023. De airco is toen gevuld met koudemiddel met fluor. De airco werkt dan weer enige tijd, maar de werking neemt geleidelijk af. Het koudemiddel lekt dus weg. Dit is waarschijnlijk niet eenvoudig op te lossen (leidingwerk vervangen).
  • Bij forse stuuruitslag is een metalig bijgeluid hoorbaar uit de voorwielophanging.
    Dit was al zo toen ik de auto kreeg. Ik heb meerdere specialisten hiernaar laten kijken en ze kwamen allen tot dezelfde conclusie: het geluid wordt veroorzaakt door de veren van de schroefset. Het kan geen kwaad, maar is alleen op te lossen door de veren te vervangen.
  • Enkele slijtagesporen in het interieur.
    Zoals op de pookknop en de middenconsole. Het leer vertoont ook sporen van gebruik, maar is nergens gescheurd. Ik heb een Colourlock lederset in de juiste kleur in huis om het leer bij te werken. Een enkel kraakje is het interieur ook niet vreemd.

Tot slot
Dit is de goedkoopste GTV 3.0 phase 2 die momenteel te koop staat in Europa. De enige reden daarvoor is de hoge kilometerstand. Laat je hier echter niet door weerhouden, de auto is in zeer goede staat, zowel optisch als technisch. Ik denk dat deze eenvoudig kan wedijveren met auto's die de helft van de kilometers hebben gereden.
Een aankoopkeuring (op eigen kosten) is uiteraard toegestaan. Zelfs aan te bevelen, dan weet je tenminste precies wat je koopt. Hoewel ik mijn best heb gedaan de auto te beschrijven zoals die is, ben ik geen techneut. Je kunt ook bellen met de garage waar de auto het laatst in onderhoud is geweest.

Deze GTV is echt een liefhebbersauto voor mensen die van autorijden houden. Dat karakter wordt versterkt door de modificaties. De aanpassingen aan het onderstel zorgen er wel voor dat de auto stugger en minder comfortabel is dan een volledig originele GTV.

Hoewel nette GTV's al enige tijd in waarde stijgen, koop je dit exemplaar niet als investering of om weg te zetten, maar om te gebruiken en van te genieten. Zoals ik ook heb gedaan. Heb je serieuze interesse, kom gerust eens kijken en rijden.