!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Gepost op: 9 september 2023, 09:47:52 »
Heren Alfisti, onlangs ben ik thuis in de energietransitie aan het investeren geweest en hou nu flink wat MWh per jaar als reserve over. Dat kan ik goed toepassen in een Plug-in Hybrid. De Tonale PHEV ligt echt veel te hoog in prijs tov prestaties, maar wil toch kijken wat haalbaar is.
Vraag; Wat zou mijn Juul naar jullie mening  nog op brengen als inruil op een PHEV?

BJr 2012 / 1.4TCT Multiair Alfa Competitione Rosso met lederen bankstel en schuifpui, privacyglass
237600km op de teller
Bilsteinsport schokbrekers en elastomeren voortrein vervangen
De koppeling is vorig jaar vernieuwd
Grote beurt met nw distributieriem, waterpomp en alternator
A-klep bedrading gerepareerd
Nieuwe bodycomputer
Blue&Me gedemonteerd
Storingenvrij
Uiteraard wat steenslagplekjes bijgewerkt
Stoeprand-rash op de velgen




jpeg to url
*

MysteryAngel
2.844

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2023, 18:52:34 »
De inruil waarde is denk ik lastig in te schatten omdat dit sterk afhangt,
waarop je de auto wilt gaan inruilen nieuw of occasion.
En natuurlijk ook nog waar je zelf naar opzoek bent.
Bij een nieuwe auto of ééntje die ze op voorraad uit de showroom hebben,
kan je soms wel leuke kortingen krijgen.
Bij een occasion ligt dat natuurlijk wel iets anders daar zijn de marges kleiner.
Maar daar in tegen is ook de aanschaf waarde natuurlijk lager.
Een nieuwe auto schrijft ook meer af dan een occasion.

Ik denk dat je misschien het beste de auto particulier kunt proberen te verkopen.
Al kan ik me ook best voorstellen dat je niet zit te wachten op die,
laagste prijs export handelaren aan de deur.
Het is zo op het oog wel een prachtige Giulietta dus het lijkt me dat je die wel,
relatief makkelijk en snel kwijt moet kunnen worden.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je liever voor de inruil optie kiest,
om geen geloop van vreemden aan de deur te willen hebben.

Een schatting ben ik eigenlijk wel een beetje voorzichtig mee.
Want misschien sla ik de plank wel volledig mis.
En ik wil je natuurlijk ook niet beledigen.

Als inruil op occasion verwacht ik zo tussen 5000 a 6500 afhankelijk waarop je de auto inruilt.
Maar gewoon als particuliere verkoop gezien de leeftijd en km stand,
dan denk ik dat je richting de 7500 a 8000 zou kunnen vragen.
En dan kijken waar je op uit komt.

De Tonale PHEV is inderdaad wel erg duur.
ik denk dat er voor minder geld betere auto's zijn.
*

bluebird
95

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 (H&S stage 1)
  • **
    - Junior Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2023, 19:07:27 »
Ik denk dat de inruilwaarde best in te schatten is aan de hand van bijvoorbeeld de anwb koerslijst. Net gedaan, kom rond de 5.000 uit. Maar zoals gezegd, ligt er natuurlijk aan waarop je inruilt. Particulier verkopen zal wellicht interessanter zijn. Zelf begin ik daar niet aan, maar is natuurlijk persoonlijk.
historie:
2001 147 1.6 Veloce  (Squadra)
1998 GTV 3.0  (Squadra)
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir  (Squadra)
2011 Abarth Punto Evo (H&S stage 1)
2010 Brera 1750 TI (H&S stage 1)
2015 Guilietta QV LE
2017 Abarth 124 (H&S stage 1)
2017 Giulia 2.0 RWD (H&S stage 1)
*

Bottas
1.075

  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2023, 19:33:07 »
De PHEV blijft gewoon duur.
Of je de juul erop inruilt of zelf particulier verkoopt, er moet toch een flinke smak geld bij.
Die paar duizend voor de juul gaat het verschil niet maken vrees ik.
*

bluebird
95

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 (H&S stage 1)
  • **
    - Junior Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2023, 19:35:34 »
Eens, die PHEV is eigenlijk te duur voor wat je krijgt.. maar ik sluit niet uit dat ie over een jaar of 3 voor mijn deur staat 🤗
historie:
2001 147 1.6 Veloce  (Squadra)
1998 GTV 3.0  (Squadra)
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir  (Squadra)
2011 Abarth Punto Evo (H&S stage 1)
2010 Brera 1750 TI (H&S stage 1)
2015 Guilietta QV LE
2017 Abarth 124 (H&S stage 1)
2017 Giulia 2.0 RWD (H&S stage 1)
*

GT1986
1.274

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2023, 20:29:32 »
Citaat van: bluebird op  9 september 2023, 19:07:27
Citaat van: bluebird op  9 september 2023, 19:07:27
Zelf begin ik daar niet aan, maar is natuurlijk persoonlijk.

Waarom niet als ik vragen mag? Ik verkoop m’n auto’s vrijwel altijd particulier en heb daar uitsluitend hele positieve ervaringen mee gehad. Het levert ook nog eens beduidend meer op dan inruil.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

bluebird
95

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 (H&S stage 1)
  • **
    - Junior Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2023, 20:32:41 »
Snap ik, maar ik ben niet zo'n verkoper. Bovendien ruil ik mijn auto's altijd in bij de dealer of specialist. Dat levert vaak een prima inruilprijs op. Zo niet, dan kijk ik verder.
historie:
2001 147 1.6 Veloce  (Squadra)
1998 GTV 3.0  (Squadra)
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir  (Squadra)
2011 Abarth Punto Evo (H&S stage 1)
2010 Brera 1750 TI (H&S stage 1)
2015 Guilietta QV LE
2017 Abarth 124 (H&S stage 1)
2017 Giulia 2.0 RWD (H&S stage 1)
*

bekkie
2.810

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #7 Gepost op: 9 september 2023, 21:27:17 »
Inruilwaarde zal bij de dealer rond de 5k liggen.
Die Giulietta van mij, bj 2-2011, zit rond de 3k.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2023, 08:31:41 »
Beste forumleden, dank voor jullie visie !
*

Robert69
1.515

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2023, 08:58:10 »
Heb toevallig vorige week geïnformeerd wat mijn 2014 Giulietta QV LE mocht opbrengen bij inruil op een Giulia. De tranen schoten me in mijn ogen. Was weliswaar bij een occasion-boer die ook nog met een externe partij werkte voor auto's boven de 100k km. Maar dan nog....

Vervolgens mijn garage om advies gevraagd. Die gaven aan: particulier verkopen is het meest voordelig. Inruil krijg je altijd veel minder terug dan de werkelijke waarde omdat de inkopende partij al rekening houdt met de garantie die ze de nieuwe koper van jouw auto moeten bieden.  Ze houden min of meer al rekening met een kostenpost van pakweg 2000 euro als ze jouw auto doorverkopen. Dat is naast de gebruikelijke afschrijving nog eens minimaal 2000 euro die zomaar verdampt
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Bottas
1.075

  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2023, 09:32:13 »
Bij inruil gaat het vaak om handelsprijzen.
Dat zijn andere prijzen dan wat wij als consument betalen.
*

bekkie
2.810

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2023, 11:21:58 »
Particulier verkopen is vaak aantrekkelijker, niet alleen vanwege de hogere opbrengst, maar ook omdat je dan met 'lege handjes' (lees: geen inruil) bij de garage komt en de gewenste auto met duizenden euro's korting kunt kopen. Tenminste, zo was het altijd. Maar ik besef dat we nu in andere tijden leven.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Phaseshifter
196

  • Type Alfa: EX Giulietta 170PK TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2023, 11:26:11 »
Auto D(st)ealers hebben geen voorraad meer tegenwoordig, je “mag kopen” cultuur, levertijden van 6 tot 12 maanden en als je voor een koop tekent, wil men ook nog een uitsluitsel waarin staat dat een prijsstijging doorberekend wordt….
*

DanaBanana
858

  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2023, 11:50:21 »
Inruil krijg je altijd veel minder terug dan de werkelijke waarde omdat de inkopende partij al rekening houdt met de garantie die ze de nieuwe koper van jouw auto moeten bieden.  Ze houden min of meer al rekening met een kostenpost van pakweg 2000 euro als ze jouw auto doorverkopen.

Als die redenatie klopt, zou je er als particuliere verkoper al min of meer rekening mee moeten houden dat je achteraf voor 2000 euro gezeik van een ontevreden koper aan de deur krijgt. (Of als particuliere koper zou je minimaal 2000 euro minder moeten betalen dan wat de particuliere verkoper vraagt, om je in te dekken tegen het ontbreken van garantie.)

Het prijsverschil tussen inruil en particuliere verkoop komt niet door simpel benoembare punten, maar doordat het gewoonweg appels met peren vergelijken is. Het zijn totaal onvergelijkbare transacties. Waar je uiteindelijk (financieel) het beste mee uit bent is voor ieder geval weer anders.

Zelf ruil ik mijn auto's sinds pakweg 2000 altijd in. Bijna altijd op een nieuwe, niet op een andere occassion. Wat ik inruil is meestal een auto van zo'n 5 jaar oud, met rond de 200.000 km op de teller, die voor die kilometerstand zowel technisch als optisch in zeer goede staat is. Eerste eigenaar en met een volledig gedocumenteerde historie. Ik krijg daarvoor dan doorgaans een inruilprijs die hoger ligt dan wat ik redelijkere bij particuliere verkoop zou kunnen krijgen. Nu besef ik dat in die 'inruilprijs' ook een kortingspercentage verstopt zit dat men op een nieuwe auto kan geven. Maar dat doet eigenlijk weinig terzake, omdat het er onderaan de streep alleen toe doet wat je uiteindelijk bij hebt moeten leggen om aan je nieuwe auto te geraken.
*

Robert69
1.515

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verkoop prijsadvies Giulietta 2012
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2023, 14:19:45 »
Inruil krijg je altijd veel minder terug dan de werkelijke waarde omdat de inkopende partij al rekening houdt met de garantie die ze de nieuwe koper van jouw auto moeten bieden.  Ze houden min of meer al rekening met een kostenpost van pakweg 2000 euro als ze jouw auto doorverkopen.

Als die redenatie klopt, zou je er als particuliere verkoper al min of meer rekening mee moeten houden dat je achteraf voor 2000 euro gezeik van een ontevreden koper aan de deur krijgt. (Of als particuliere koper zou je minimaal 2000 euro minder moeten betalen dan wat de particuliere verkoper vraagt, om je in te dekken tegen het ontbreken van garantie.)

Het prijsverschil tussen inruil en particuliere verkoop komt niet door simpel benoembare punten, maar doordat het gewoonweg appels met peren vergelijken is. Het zijn totaal onvergelijkbare transacties. Waar je uiteindelijk (financieel) het beste mee uit bent is voor ieder geval weer anders.

Zelf ruil ik mijn auto's sinds pakweg 2000 altijd in. Bijna altijd op een nieuwe, niet op een andere occassion. Wat ik inruil is meestal een auto van zo'n 5 jaar oud, met rond de 200.000 km op de teller, die voor die kilometerstand zowel technisch als optisch in zeer goede staat is. Eerste eigenaar en met een volledig gedocumenteerde historie. Ik krijg daarvoor dan doorgaans een inruilprijs die hoger ligt dan wat ik redelijkere bij particuliere verkoop zou kunnen krijgen. Nu besef ik dat in die 'inruilprijs' ook een kortingspercentage verstopt zit dat men op een nieuwe auto kan geven. Maar dat doet eigenlijk weinig terzake, omdat het er onderaan de streep alleen toe doet wat je uiteindelijk bij hebt moeten leggen om aan je nieuwe auto te geraken.

Dit is anders wel min of meer wat mijn, door mij en anderen gewaardeerde garage als een van de voornaamste redenen opgaf. Vindt het vanuit het perspectief van de garage/inkoper ook best een begrijpelijke redenatie. Hij zei letterlijk: als ik jouw auto verkoop aan een gozer die meteen vol het gas intrapt staat hij binnen een jaar aan mijn deur voor een nieuwe turbo of iets dergelijks want 'verborgen gebrek'. Dat zijn zaken waar ik wel rekening mee hou bij inruil.

Als particulier staat het je uiteraard vrij om een soortgelijke discussie met een verkopende particulier te houden. Dat zal in de praktijk denk ik niet zo vaak gebeuren. Want dan zegt de verkoper gewoon: take it or leave it. Of hij houdt een mooi verhaal over altijd netjes gereden etc. waarna de koper besluit de verkoper op zijn blauwe ogen te vertrouwen (want inmiddels helemaal verliefd op de auto)

Zelf ruil ik overigens ook liever in. Ten eerste ben ik een beroerde verkoper. Ten tweede heb ik geen zin in het gedoe van mensen aan de deur (waarbij je ook nog kaf van koren moet scheiden).
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce