!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

Jurr
5

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Gepost op: 25 juni 2024, 21:57:48 »
Hallo allemaal,

Zoals velen van ons heb ook ik regelmatig problemen met de accu van mijn Stelvio.
Dus ik dacht….ik sluit regelmatig de druppellader aan op de accu.
Net weer  de accu 3 dagen aan de druppellader gehangen maar ipv een volle accu ging hetvlampje branden dat de accu bijna leeg was.

Ik gebruik dezelfde lader die ik ook voor mijn golfje uit 1995 gebruik em daar werkt die perfect voor.

Heb ik iets verkeerd gedaan?
Moet ik de lader op een speciale manier koppelen?
Ik heb niets ontkoppeld en de ‘knijpers’  op  een schroef gezet die aan de accupolen zit….

Wat doe ik verkeerd?
Iemand enig idee?
*

DanielH92
2.102

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2024, 01:48:28 »
Is het niet verstandiger het probleem bij de oorzaak aan te pakken? Dus een juist type accu te plaatsen in plaats van te tobben als dit?
*

VerdeVisconti
75

  • Type Alfa: Giulia Veloce Squadra
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2024, 06:55:55 »
Goede kans dat de accu al "op" was, daar helpt een druppellader ook niet tegen
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 1.4 170 | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2
*

Jurr
5

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2024, 08:17:28 »
Dank voor jullie reacties.

Ik ben in maart bij de lokale Alfa dealer geweest en gevraagd een nieuwe grotere accu te plaatsen ivm de problemen, zoals ook aangegeven hier op het forum.
Zei gaven aan dat dit het probleem niet oplost.
Mijn accu had een capaciteit van 90% dus was nog prima. En ze gaven aan dat de electronica/computer stuurt dat de accu nooit volledig oplaadt. Blijkbaar wordt het laden gestopt zodra de accu een x-percentage bereikt heeft. Schijnt te maken te hebben met de emissie normen.
Vandaar mijn idee om de accu af en toe aan een druppel lader te hangen om 'm helemaal vol te krijgen.

Als leek moet ik uit gaan van wat de garage mij vertelt.....maar misschien is dit wel onzin.
Maar als het klopt, weet iemand een bedrijf die deze "feature" in de computer kan uitschakelen waardoor de accu wel volledig laadt tijdens het rijden?

Echter, vanmorgen naar mijn werk gereden, ongeveer 40 minuten, en het lampje van te lage accu spanning brandt nog steeds. Dus wellicht dat er nu iets anders aan de hand is.

Ik wordt af en toe gek van die auto.
Maar ja, als je dan weer rijdt is het wel weer heel erg genieten.....
Gemarkeerd als beste antwoord door Jurr Gepost op 26 juni 2024, 08:35:38
*

jwq
2.649

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2024, 08:18:45 »
Bij het aansluiten van de (druppel }lader (liefst moderne slimme, zoals bijv ctek) is het van belang dat je de IBS sensor niet omzijlt, anders heeft de auto geen weet van de actuele acculading. Dus NIET rechtstreeks op accupolen aansluiten.
Indien voor af en toe is het meest eenvoudige aansluiten op de jumpstart terminals onder de motorkap.

Indien gebruik van snelaansluiting voor semi permanent, kan je hem aansluiten met de plus op de pluspool accu, en de min van de lader aan massa (dus NIET op minpool accu)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.649

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2024, 08:32:17 »
voorbeeldje snelaansluiting giulia

plus:


min:


eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Jurr
5

  • Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2024, 08:41:00 »
Dank je wel JWQ.
Dit klinkt heel erg logisch en verklaart ook waarom ik nu die melding krijg van te lage accu spanning.
De sensor is in de war.
De volgende keer ga ik de aansluiting onder de motorkap gebruiken. Is ook een stuk eenvoudiger te bereiken.

Netjes hoe je dat opgelost hebt in je Giulia. voorkomt een hoop gedoe bij het aansluiten van de lader.
*

Ron
233

  • Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
  • ***
    - Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2024, 17:25:33 »
Just to be sure, ik heb de min bij mijn Giulia vastgezet onder de bout achter de IBS sensor. Niet de bout van de min pool. Zit ie nu goed of niet ?



Gr Ron
*

DanielH92
2.102

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Hoe druppellader aansluiten op accu Stelvio
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2024, 18:17:12 »
Nu loopt de stroom via de sensor naar de minpool van de accu toch? Dan ziet ie goed zo.