!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Rizzelli159
46

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T AWD
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
twee reservoirs voor koelvloeistof
« Gepost op: 16 september 2024, 10:07:59 »
Buongiorno!

Gisteren flink wat blaadjes verwijderd rondom de luchtroosters en onder de motorkap. Toen viel me op dat de Stelvio twee reservoirs heeft voor koelvloeistof. Die aan de bijrijderskant (de grootste) zat net onder het minimum, degene linksvoor keuring tussen het maximum en het minimum. In de handleiding kan ik niet veel meer vinden dan dat het om een primair en een secundair reservoir gaat. Maar dat zegt me nog niets. Iemand een idee of de reservoirs twee verschillende functies hebben of dat ze wellicht aanvullend aan elkaar zijn?
*

jt
263

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2024, 10:49:24 »
Als ik het goed heb hebben de Giulia en Stelvio een koelsysteem voor de motor, kachel etc. En dan ook een koelsysteem op het inlaatspruitstuk die als intercooler functioneert. Deze twee systemen hebben ook een apart koelvloeistof reservoir. Welke wat is durf ik niet te zeggen

Edit: vanaf 2020 is dit t geval, squadra heeft (zoals gewoonlijk) hier een mooi stukje over geschreven https://squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/stelvio/2-0-turbo-280-pk/. Even op meer info drukken en dan kom je t vanzelf tegen.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011
*

jwq
2.652

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2024, 13:01:45 »
zijn 2 aparte koelsystemen, 1 voor de motor, en 1 voor de intercooler. (reeds vanaf eerste introductie ;)  )
Hoge temp circuit en lage temp circuit, eentje met motor aangedreven pomp/riem,  ander aangedreven door electrische pomp.
Voor meer info, zie
https://www.mediafire.com/file_premium/q7cwmwrtzuib8ra/07_cooling.pdf/file
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Rizzelli159
46

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T AWD
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2024, 14:03:54 »
Dank voor de snelle reacties mannen. Eeer wat wijzer geworden. Ga er vanuit dat de grote voor de motor; die is inmiddels weer bijgevuld.
*

MysteryAngel
2.840

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2024, 17:54:44 »
Dan zou ik nog wel even controleren of je niet ergens een lekkage hebt.
Want zeker het koel systeem voor de motor zou je eigenlijk niet,
zomaar zoveel kvs moeten kunnen verliezen.
*

__1337__
413

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTD
  • ****
    - Senior Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2024, 08:38:23 »
Vaak is het wel zo dat als je reservoir in de zomer op 'max' staat bij koude motor, dat deze in de herfst/winter lager staat omdat de vloeistof minder uitzet. Zo lijkt het alsof je verbruik zou hebben, maar dat is dan niet zo.
Maserati Quattroporte 4.7S (hobby)
Giulia 2.2 JTD Squadra Massimo (daily)
*

DanielH92
2.116

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2024, 08:47:13 »
Daarnaast staat het niveau (bij mij tenminste) warm en dus onder druk op een ander niveau dan wanneer de motor en vloeistof koud is.
Bij een warm systeem staat de lucht aanwezig in het reservoir onder druk en drukt het de vloeistof omlaag. Als je (voorzichtig!!) de vuldop losdraait stijgt het niveau zo weer een centimetertje.
*

Tinus89
43

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • *
    - Startende Alfist
Re: twee reservoirs voor koelvloeistof
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 17:39:57 »
Daarnaast staat het niveau (bij mij tenminste) warm en dus onder druk op een ander niveau dan wanneer de motor en vloeistof koud is.
Bij een warm systeem staat de lucht aanwezig in het reservoir onder druk en drukt het de vloeistof omlaag. Als je (voorzichtig!!) de vuldop losdraait stijgt het niveau zo weer een centimetertje.

Dit is incorrect. Bij een warm systeem is de vloeistof uitgezet, waardoor het niveau hoger staat dan normaal. Als je dan de dop open zou draaien, zou het niveau nog iets verder stijgen, doordat de slangen etc een beetje kunnen ontspannen.